خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه ساکر
رزرو آنلاين هتل خارجي
بازی
MBA دوره
خرید گیفت کارت
کولر گازی گری
ترخیص کالا
آموزش زبان روسی
فلنج
مرکز مقالات پیامبر اکرم (ص)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود بررسي عوامل اثر گذاري برکنترل رفتار هاي انحرافي کارکنان در سازمان ها ( بيمارستان شهيد بهشتي قروه ) تحت pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسي عوامل اثر گذاري برکنترل رفتار هاي انحرافي کارکنان در سازمان ها ( بيمارستان شهيد بهشتي قروه ) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود بررسي عوامل اثر گذاري برکنترل رفتار هاي انحرافي کارکنان در سازمان ها ( بيمارستان شهيد بهشتي قروه ) تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود بررسي عوامل اثر گذاري برکنترل رفتار هاي انحرافي کارکنان در سازمان ها ( بيمارستان شهيد بهشتي قروه ) تحت pdf :


سال انتشار : 1395

نام کنفرانس یا همایش : کنفرانس جهاني مديريت، اقتصاد حسابداري و علوم انساني در آغاز هزاره سوم

تعداد صفحات : 20

چکیده مقاله:

در این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر کنترل رفتارهای انحرافی کارکنان از جمله عوامل سازمانی ؛عوامل مدیریتی و عوامل فردی پرداخته شده است. جمعیت نمونه ای 135 نفری از کارکنان بیمارستان شهید بهشتی قروه انتخاب گردیده. و اهداف در این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای انحرافی کارکنان می باشد. از آزمون کولوموگروف و اسمیرنوف برای نرمال بودن توزیع داده ها وآزمون همبستگی پیرسون برای سنجش فرضیه های استفاده گردید. و داده های حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بررسی و شناسایی عوامل اثر گذاری بر کنترل رفتارهای انحرافی کارکنان هر سه فرضیه با اطمینان 95 % و خطای 5% مورد تأیید قرار گرفتند. در نتیجه می توان گفت بین عوامل سازمانی ، عواملمدیریتی و عوامل فردی کارکنان بیمارستان شهید بهشتی قروه رابطه ای معنا داری وجود دارد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله الگوي كنترل استراتژيك انسان محور سازمان هاي لجستيكي در شرايط صلح و جنگ تحت pdf دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله الگوي كنترل استراتژيك انسان محور سازمان هاي لجستيكي در شرايط صلح و جنگ تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله الگوي كنترل استراتژيك انسان محور سازمان هاي لجستيكي در شرايط صلح و جنگ تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله الگوي كنترل استراتژيك انسان محور سازمان هاي لجستيكي در شرايط صلح و جنگ تحت pdf :

دانلود مقاله الگوي كنترل استراتژيك انسان محور سازمان هاي لجستيكي در شرايط صلح و جنگ تحت pdf که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار 1388 در پژوهش های مدیریت منابع انسانی از صفحه 29 تا 55 منتشر شده است.
نام: الگوی كنترل استراتژیك انسان محور سازمان های لجستیكی در شرایط صلح و جنگ
این مقاله دارای 27 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله كنترل استراتژیك
مقاله لجستیك
مقاله مشاركت محوری
مقاله اعتمادمحوری
مقاله انسان محوری
مقاله تعهد محوری
مقاله رابطه محوری

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
این مقاله، بخشی از نتایج و دست آوردهای تحقیقی می باشد كه درخصوص طراحی و تبیین الگوی كنترل استراتژیك سیستم های لجستیكی انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و جامعه نمونه ی آماری آن را مدیران و كارشناسان سازمان های لجستیكی تشكیل می دهند و از پرسش نامه به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شده است. پرسش نامه تحقیق، به صورت قطبی برای دو وضعیت صلح و جنگ طراحی شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از نرم افزار SPSS استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات فردی با توجه به ویژگی ها و كاركردهای تحلیل عاملی تاییدی، در این پژوهش برای سنجش روایی سازه ابزار اندازه گیری و آزمون رابطه عوامل موثر بر الگوی پژوهش از مدل معادلات اندازه گیری و برای رتبه بندی و اولویت بندی آن ها از آزمون فریدمن استفاده شده است و در نهایت با در نظر داشتن عوامل موثر در الگوی تعیین رابطه و اولویت بندی این عوامل، الگوی كنترل استراتژیك انسان محور براساس دو نقطه مرجع استراتژیك: 1- میزان توجه و 2- انعطاف پذیری طراحی گردید. در این الگو؛ چهارگونه استراتژی كنترلی: 1- تعهد محوری 2-مشاركت محوری 3- اعتماد محوری و 4- رابطه محوری با اولویت بندی زمان صلح و جنگ تعیین شده است كه نتایج آزمون ها حاكی از برخورداری الگو از انسجام و یك پارچگی لازم می باشد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 7 فروردين 1396 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله عبادت در سيره و معارف امام رضا (ع) تحت pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله عبادت در سيره و معارف امام رضا (ع) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله عبادت در سيره و معارف امام رضا (ع) تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله عبادت در سيره و معارف امام رضا (ع) تحت pdf :

سال انتشار: 1394
محل انتشار: اولین همایش ملی اسلام و سلامت روان
تعداد صفحات: 13
چکیده:
امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام که در فضائل سرآمد آفرینش بود، در عبودیت و بندگی خدا از همگان پیشیگرفته بود، چه اینکه راز و رمز رسیدن به مقامات بلند الهی و کسب فضائل، در این امر نهفته است . با مروری اجمالیبه زندگانی پربرکت امام رضا علیه السلام روشن می شود که قرآن، در سیره و سخن آن گرامی جایگاه ویژه ای داشته وامام علیه السلام ، زندگی روزمره خود را با آیه های وحی آنچنان عجین کرده بود که نور قرآن، در تمام ابعاد زندگیشپرتو افشانی می کرد. حال با ذکر نمونه هایی از عبادات وعلم آن امام علیه السلام، می کوشیم تا سیره عبادی ایشان راچراغ راه خویش قرار دهیم.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 7 فروردين 1396 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مدیریت آموزشی مبتنی بر سیستم تحت pdf دارای 208 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مدیریت آموزشی مبتنی بر سیستم تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

فهرست
بخش اول 9
مقدمه: 10
نوع تحقیق: 12
روش کتابخانه ای 12
انواع سند 14
ابزار گردآوری اطلاعات درروش کتابخانه ای 14
فیش 14
ویژگی‌های مدیران آموزشی 20
جنبه نوآوری تحقیق: 26
نتیجه گیری و پیشنهاد: 30
بخش دوم 35
فصل اول 36
تعاریف مدیریت 36
تعاریف مدیریت 37
فصل دوم 46
روش‌های تحقیق 46
روش‌های تحقیق 47
تحقیقات علمی‌بر اساس هدف 47
تحقیقات علمی‌بر اساس ماهیت و روش پژوهش تاریخی 50
تحقیق توصیفی 50
پژوهش تحلیل محتوا 53
پژوهش موردی: 54
پژوهش قوم نگاری 55
پژوهش آزمایشی (تجربی) 56
پژوهش شبه آزمایشی: 57
تحقیقات همبستگی یاهمخوانی 58
تحقیقات علی (پس رویدادی). 59
روش‌های گرد آوری اطلاعات 61
روش‌های کتابخانه ای: 61
روش‌های میدانی: 61
فصل سوم 63
تئوری‌های مدیریت 63
نظریه مدیریت علمی 64
نظریه مدیریت اداری 66
نظریه بوروکراسی 70
نظریه روابط انسانی 73
نظریه سیستم: 75
تعریف سیستم: 75
کاربرد نظریه سیستم در مدیریت 76
نظریه ترکیبی 78
علاقه برای محصول یا هدف: 79
علاقه برای پرسنل: 79
مدیریت کیفیت جامع 81
تعریف مدیریت کیفیت جامع در صنعت: 82
تعریف مدیریت کیفیت جامع در تعلیم و تربیت: 83
TOSIDPAR و دلالت‌های آن: 84
فصل چهارم 88
سازمان‌های یادگیرنده 88
ایجاد یک سازمان یادگیرنده: 89
سازمان یاد گیرنده : 89
ایجاد سازمان‌های یادگیرنده : 91
نتیجه گیری: 95
سازمان یادگیرنده و تعریف آن: 95
ویژگی‌های سازمان‌های یادگیرنده از نظر دکتر الوانی: 96
مبانی اساسی: 97
تعریف و توصیف مدرسه یادگیرنده: 98
ویژگی‌های مدرسه یادگیرنده : 99
استقرار مدرسه یادگیرنده : 102
اقدامات کلیدی برای تسهیل مدرسه یادگیرنده : 103
فصل پنجم 105
مدیریت کیفیت فراگیر 105
«مدیریت كیفیت فراگیر» 106
ادواردز دمینگ كیست و پیشنهادش برای تعلیم و تربیت چیست؟ 106
اصول مدیریتی دكتر دمینگ: 109
كاربرد فلسفه مدیریت دمینگ در مدارس: 111
بینش، مالكیت و تعهد: ابتدای مدیریت كیفی فراگیر در مدرسه: 113
سه كاركرد بینش: 114
تعهد- چالش راستین بینش: 115
مالكیت به منزله ندای تعهد: 116
تعریف مدیریت كیفی فراگیر در بافت آموزش و پرورش: 116
اجرای مدیریت كیفی و فراگیر 118
سه كیفیت نرم افزاری در مدیریت كیفی فراگیر 119
اولین جزء تشكیل دهنده مدیریت كیفی فراگیر: 120
دومین جزء تشكیل دهنده مدیریت كیفی فراگیر: 120
سومین جز تشیكل دهنده مدیریت كیفی فراگیر: 120
چهارمین جز تشكیل دهنده مدیریت كیفی فراگیر: 120
پنجمین جز تشكیل دهنده مدیریت كیفی فراگیر: 120
فصل ششم 121
مطالعات موردی 121
«مطالعات موردی در مدیریت آموزشگاهی» 122
خواهر خواندگی مدرسه ای 122
هم دلی محصول هم فكری است 127
فعالیت‌های تعاملی برای هم افزایی بیشتر 128
فصل هفتم 133
مدیریت دانش 133
مقدمه: 134
مدیریت دانش در مدارس 136
اصول مدیریت دانش 137
نظام مدیریت مدرسه محور ساختاری اثر بخش برای مدیریت دانش 139
1. عدم تمركز: 139
2. مشاركت: 140
3. پژوهش محوری 141
4. دانش و مهارت: 142
5. اطلاعات (و ارتباطات موثر) 142
مطالعه موردی: 144
6. ارزشیابی عملكرد و پاداش: 145
نقش ارزش‌ها در مدیریت دانش 146
پیش زمینه‌های دانش افرینی: 150
فصل هشتم 151
کارکردهای مدیریت 151
كاركرد‌های مدیریت 153
برنامه ریزی: 153
مراحل برنامه ریزی: 155
برنامه ریزی آموزشی: 157
سازماندهی: 158
الف ) تقسیم كار: 161
ب) اختیار و مسئولیت: 162
ج) روابط منطقی: 163
كارگزینی: 164
رهبری: 166
هماهنگی: 170
اصول هماهنگی: 172
ارتباطات: 176
تعریف ارتباطات و اهمیت آن: 177
انواع ارتباطات: 179
1- ارتباط عمودی: 179
2- ارتباط افقی: 179
3- ارتباطات مورب: 179
بودجه: 181
اصول بودجه: 181
تهیه و تنظیم بودرجه: 182
1- بودجه متداول: 182
2- بودجه برنامه ای: 182
فصل نهم 185
مدیران و خلاقیت 185
«نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری در آموزشگاهها» 186
فرآیند تفكر خلاق 189
1- آمادگی 189
2- پرورش دادن: 190
3- بینش: 190
4- تعیین روایی بینش: 190
كاوشگری: 191
اثرات آموزشی و پرورشی: 192
ترجمه مقاله انگلیسی 194
مرکز EPPI 199
اولین بازنگری 204
چالش‌های موجود در پروسه بازنگری 205
منابع و مآخذ 209

بخش اول
مقدمه:
در جهان امروز توسعه هدف اصلی جوامع و از مهمترین سیاستگذاری‌های دولت‌ها محسوب میگردد. بدیهی است که توفیق جوامع در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی در گرو برخوردای از یک نظام آموزشی منسجم و پویاست و مدیریت موثر نقش اساسی در هدایت نظام آموزشی در نیل به اهداف توسعه بر عهده دارد.
از زمان تشکیل آموزش و پرورش، به صورت رسمی‌در کشورها حدود یک قرن می‌گذرد در خلال این مدت نظام آموزشی در اثر تحولاتی که در سطح جامعه رخ داده است ازجهات گوناگون وسعت و گستردگی پیدا کرده است و این امر اهداف، وظایف و مسئولیت‌های آن را پیچیده تر و اداره امور را به مراتب دشوارتر نموده است.
رسالت اساسی آموزشی و پرورش تربیت انسان سالم و سازنده است براین اساس مدیران فقط بازگوکننده بخشنامه‌ها ومجری آئین نامه‌ها وناظر بر اجرای برنامه‌ها‌ی رسمی‌ نیستند بلکه وظیفه دارند فعالیت‌های مدرسه را در جهت اهداف متعالی تربیت، سازندگی دانش آموزان و در نهایت موفقیت جامعه هدایت نمایند.
پس، مدیران آموزشی حال و آینده موظف هستند که با تعاریف و کارکردهای مدیریت، نظریه‌ها و تئوریهای مدیریت، راه، روش و اصول جدید مدیریت (سازمان‌های یادگیرنده، مدیریت مشارکتی، مدیریت خلاق، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت فراگیر آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند محیطی دلپذیر و رضایت بخشی برای فعالیت پرسنل فراهم آورند.)
به امید آنکه مدیریت آموزش و پرورش، امری عادی و مرسوم تلقی نشود و مدیران آموزشی در چارچوب صرف اعمال ضوابط، بایدها و اتکاء به قدرت رسمی، محبوس ومحدود نگردد، بلکه بیش از آن، زمینه برای ایجاد و توسعه روابط انسانی به ویژه مدیریت آموزشی فراهم گردد.

نوع تحقیق:

روش کتابخانه ای
روش‌های کتابخانه ای در تمامی‌تحقیقات علمی‌مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی در بعضی از آن‌ها در بخشی از فرآیند تحقیق از این روش استفاده می‌شود و در بعضی از آن‌ها مانند این تحقیق، موضوع تحقیق از حیث روش، ماهیتا کتابخانه ای است و از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه ای است.
در مهارت تحقیق کتابخانه ای، آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است؛ یعنی ما باید از روش‌های کتابداری، نحوه استفاده از برگه دان و ثبت مشخصات کتاب، نحوه‌ی جستجوی کتاب در کتابخانه و نیز رایانه‌های آن مقررات بهره برداری و سفارش کتاب ونظایر آن اطلاع حاصل نماییم.
برای این کار لازم است با مطالعه منابع مربوط و نیز استفاده از تجارت دیگران و همچنین راهنمایی کتابداران کتابخانه‌ها مهارت لازم را به دست آورند.
شیوه‌ی جستجوی کتاب یا منبع مورد نیاز در کتابخانه است. برای این کار معمولا کتابخانه ها، برگه دان‌ها یا کارتهای ویژه‌ای در اختیار دارند که به سه شکل تنظیم شده است: 1. بر اساس عنوان کتاب، 2. براساس موضوع، 3. بر اساس نام مولف
همچنین این اطلاعات در رایانه‌های کتابخانه‌ها ذخیره سازی شده که مراجعان می‌توانند آن‌ها را بازیابی کنند. بنابراین، ما می‌توانیم با استفاده از این شکل‌ها کتاب یا دیگر منابع مورد نظر را در برگه دان‌ها بیاییم و شماره ثبت کتاب را که معمولا در گوشه بالا و سمت چپ کارت یا برگه برای کتب لاتین و در سمت راست آن برای کتب فارسی نوشته شده است روی کاغذ یا فرم ویژه یاد داشت کند و به کتابدار تحویل دهد.
هر کتابخانه آیین نامه و مقررات خاصی دارد و محقق باید به مفاد این آیین نامه که معمولا از روی دیوار جعبه اعلانات نصب شده ، یا نزد کتابدار است، آشنا شود و مطابق آن به عضویت کتابخانه در آید یا از آن بهره برداری کند.
کتابداران ماموریت راهنمایی متقاضیان و نیز تامین خدمات مورد نیاز را دارند و ما در هر زمان می‌توانیم از راهنمایی و مساعدت آن‌ها بهره مند شویم.
در کتابخانه‌ها به طور کلی دو دسته منبع وجود دارد: اول ، منابعی که به امانت داده می‌شود و ما می‌توانیم مطابق مقررات کتابخانه آن‌ها را به امانت ببریم؛ دوم، منابعی که به امانت داده نمی‌شود و ما صرفا مجاز هستیم ‌در محل کتابخانه از آن‌ها استفاده کنیم. این منابع عبارتند از : فرهنگ ها، کتابهای مرجع، اطلس ها، مجلات، آرشیوها، برخی اسناد و مدارک.
کتابخانه‌ها از حیث دسترسی ما به منابع به سه گروه تقسیم می‌شوند: 1. کتابخانه‌های باز، که در آن‌ها ما می‌توانیم آزادانه بین قفسه رفت و آمد کرده، کتابها را مورد وارسی قرار دهیم و کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنیم. 2. کتابخانه‌های بسته، که در آن‌ها ما امکان دسترسی به منابع را به طور مستقیم نداریم باید کلیه تقاضاهای خود را به کتابدار تحویل دهیم. 3. کتابخانه‌های نیمه باز، که در آن‌ها بخشی از منابع مستقیما در دسترس ما قرار دارد (بخش جراید، مرجع و ...) و بخشی دیگر در اختیار کتابداران است.
انواع سند
در مطالعات کتابخانه ای اسناد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعم از آن که تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شود ویا اینکه بخشی از فرآیند تحقیق را مطالعات کتابخانه ای تشکیل دهد.
اسناد عمده در مطالعات کتابخانه ای عبارتند از : کتاب، میکروفیلم، میکروفیش، دیسکها، دیسک‌های رایانه ای، بانک‌های اطلاعاتی، مقاله‌ها و مجله ها، اسناد اصل، اسناد دولتی، نشریه‌های رسمی‌دولتی، اسناد شخصی و خصوصی، مطبوعات، آمارنامه‌، اسناد صوتی و تصویری و ...
ابزار گردآوری اطلاعات درروش کتابخانه ای
این ابزارها بسته به نوع سند و هدف ما از گردآوری اطلاعات و نوع آن متفاوت است. عمده ترین ابزاری که در تحقیق کتابخانه ای برای جمع‌آوری اطلاعات از آن استفاده می‌شود عبارتند از : فیش، جدول و فرم، پرسشنامه استخراج اطلاعات، نقشه و کروکی.
فیش
ابزاری است از جنس کاغذ یا مقوا که ما بخشی از یک متن مورد مطالعه را که در رابطه مساله تحقیق خود می‌یابیم، روی آن ثبت نموده یا الصاق می‌نماییم.
فیش‌ها انواع گوناگونی دارند؛ یعنی بر اساس سطح اطلاعات مربوط یا موضوع و نیز حجم مطلب انتخاب شده از متن متفاوتند.
متن مورد استفاده برای ثبت در فیش ممکن است عین مطلب و به صورت نقل قول مستقیم یا برداشت ما از مطلب و به صورت نقل قول غیر مستقیم یا ترجمه از متن به زبان دیگری باشد، یا همچنین ممکن است چکیده مطالب مورد مطالعه ، مشاهده، ثبت و ضبط مطالب به دست آمده باشد . در هر فیش ثبت اطلاعات چند بخش وجود د ارد که عبارتند از:
1. بخش اطلاعات مربوط به منبع یا اثری که اطلاعات از آن گرفته می‌شود شامل نام اثر، نام نویسنده و مترجم، مشخصات اثر از قبیل نام ناشر، شماره چاپ، زمان نشو و ... برای صرفه جویی در این امر ما می‌توانیم بر اساس کتابشناسی اولیه که برای تحقیق خود انجام داده به هر یک از منابع مربوط کد مخصوصی اختصاصی دهیم. سپس درهنگام فیش برداری از منابع به درج شماره کد بر روی فیش اکتفا کنیم.
2. بخش اطلاعات درباره موضوع مورد مطالعه و متن ثبت شده در فیش. این اطلاعات شامل عام و کلی و فرعی بودن مطلب، موضوعات جانبی ، نوع مطلب شامل نقل، ترجمه ، تلخیص...

منابع و مآخذ
اقتداری ، علی محمد. سازمان و مدیریت. تهران : مولوی، 1366.
الوانی ، مهدی. مدیریت عمومی‌. تهران : نی ، 1374.
بابلی ، عزیزالله؛ یوز باشی، زهرا. مدیریت آموزشی. تهران کانون فرهنگی آموزش، 1383.
جاسبی، عبدالله. اصول و مبانی مدیریت. تهران : دانشگاه آزاد اسلامی‌، 1380
جان بست، روش‌های تحقیق درعلوم تربیتی و رفتاری . ترجمه حسن پاشاشریفی. تهران: رشد، 1371.
جمالی، عیسی. مدیریت خلاق در مدرسه. تهران : آوای نور، 1377.
جویس ، بروس. الگوهای جدید تدریس. ترجمه محمد رضا بهرنگی. تهران: تابان : نشرکمال تربیت، 1378.
حافظ نیا، محمد رضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . تهران : سمت ، 1377.
خورشیدی ، عباس، غندالی، شهاب الدین. مقدمات مدیریت آموزشی و آموزشگاهی. تهران : نشر پسین، 1380.
خوی نژاد، غلامرضا، روش‌های پژوهش در علوم تربیتی، تهران: سمت، 1380.
راد ،‌منوچهر؛ عابدینی راد، امیر. اصول مدیریت و رفتار سازمانی. تهران : منوچهر راد، 1375.
رؤوف، علی. بالانشینی مدیریت آموزشی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، 1380.
ساکی ، رضا. تغییر و نوآوری در سازمان و مدیریت. تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت ، 1379.
سید عباس زاده، میر محمد. کلیات مدیریت آموزشی. ارومیه: دانشگاه ارومیه، 1380.
شعبانی ورکی، بختیار: آزاد، اسدالله. آموزش و پرورش کیفی فراگیر. مشهد: آستان قدس رضوی، 1381.
قلعه سری، قدرت الله. تبیین جایگاه مدیریت آموزشگاهی. آذر 1378.
صفر زاده، خسروشاهی . رشد (مدیریت مدرسه). شماره2. دوره چهارم. (آبان 1384).
مقدم، امان. مدیریت آموزشی. تهران : ابجد ، 1375.
مجد فر، مرتضی. رشد (مدیریت مدرسه). دوره چهارم. (بهمن 1384).
میرکمالی، محمد. رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: رامین ، 1373.
مقدس، جلال؛ کاشفی، مجتبی. مدیریت دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی . (اسفند1353).
وایلز، کیمبل ، مدیریت و رهبری آموزشی. ترجمه محمد علی طوسی. تهران: نشرمرکز آموزش مدیریت دولتی، 1377.
اصلی پور، محمد. مدیریت آموزشگاهی (سیری در نهج‌البلاغه) . تهران : نشر تبلیغات اسلامی‌، 1375.
سعید جعفری مقدم، مدیریت دانش در نظام مدیریت مدرسه محور، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 36-35، (پاییز و زمستان 1382).
محمد دوستار، فاطمه کریمی. مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت، شماره 67،68 . سالذ 1381.
فرهاد قربان دوردی نژاد، کاربرد مدیریت کیفیت حامعه در فرآیند یاد دهی – یادگیری،فصلنامه تعلیم و تربیت . شماره 82، (تابستان 1384).
وحید اسم نژاد، ماهنامه سپه، سال ششم، شماره 65، (آذر 1384).
جعفر ترک نژاد، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 23 و 24.
مدیریت (1)، انتشارات اداره آموزش بانک سپه.
صالحی، داوود . نقش بودجه در مدیریت آموزشی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 7، پاییز 1372.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 7 فروردين 1396 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله Survey of Brand Equity and Customer Satisfaction of Iranian StateدرOwned Banks تحت pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله Survey of Brand Equity and Customer Satisfaction of Iranian StateدرOwned Banks تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله Survey of Brand Equity and Customer Satisfaction of Iranian StateدرOwned Banks تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله Survey of Brand Equity and Customer Satisfaction of Iranian StateدرOwned Banks تحت pdf :

سال انتشار: 1388

محل انتشار: اولین همایش تبلیغات خلاق بانکی

تعداد صفحات: 11

چکیده:

Brand equity, a measure of the overall value of a brand, is a key concept in brand management. Brand equity has been identified as a valuable source of competitive advantage for many organizations. brands that are high in brand equity are organization powerful assets. They can lead to customer satisfaction and customer loyalty. The aim of this study is to find customer perceptions on brand equity dimensions among consumers of bank services. The results show brand meaning is an important element to create brand equity that will lead to customer satisfaction and loyalty. So, In trying to create strong brand equity, bankers should be interested in assessing the degree of customer brand dependence. The banks brand strength depends on the perceptions of their service customers. Satisfied and loyal customers indicate positive perceptions of the banks brand.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله کتابخانه هاي آموزشگاهي: ضرورت ها ، چالشها و فرصتها(با استفاده از تجارب بين المللي) تحت pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله کتابخانه هاي آموزشگاهي: ضرورت ها ، چالشها و فرصتها(با استفاده از تجارب بين المللي) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله کتابخانه هاي آموزشگاهي: ضرورت ها ، چالشها و فرصتها(با استفاده از تجارب بين المللي) تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله کتابخانه هاي آموزشگاهي: ضرورت ها ، چالشها و فرصتها(با استفاده از تجارب بين المللي) تحت pdf :

سال انتشار: 1388

محل انتشار: همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی-یادگیری

تعداد صفحات: 14

چکیده:

شرایط و وضعیت کتابخانه های مدارس بطور چشمگیری متفاوت است در برخی از کشورها کتابخانه های آموزشگاهی پیشرفته هستند و بوسیله استانداردهایی که توسط نهادهای دولتی یا انجمن کتابداری تدوین شده حمایت می شوند .


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تعهد سازماني از ديدگاه نظريه پردازان و نقش راهبردهاي مديريت منابع انساني در بهبود آن تحت pdf دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تعهد سازماني از ديدگاه نظريه پردازان و نقش راهبردهاي مديريت منابع انساني در بهبود آن تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله تعهد سازماني از ديدگاه نظريه پردازان و نقش راهبردهاي مديريت منابع انساني در بهبود آن تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تعهد سازماني از ديدگاه نظريه پردازان و نقش راهبردهاي مديريت منابع انساني در بهبود آن تحت pdf :

دانلود مقاله تعهد سازماني از ديدگاه نظريه پردازان و نقش راهبردهاي مديريت منابع انساني در بهبود آن تحت pdf که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در مهر و آبان 1389 در توسعه انسانی پلیس از صفحه 35 تا 72 منتشر شده است.
نام: تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن
این مقاله دارای 38 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تعهد سازمانی
مقاله تعهد عاطفی
مقاله تعهد مستمر
مقاله تعهد هنجاری
مقاله راهبردهای مدیریت منابع انسانی

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف این مقاله تبیین مفهوم تعهد سازمانی و نقش و کارکرد راهبردهای مدیریت منابع انسانی در تنظیم و بهبود آن است. این تحقیق ابتدا با مرور تعاریف و دیدگاه های متعدد در خصوص تعهد سازمانی، ابعاد آن را تشریح و نظرات می یر و آلن را در خصوص تعهد سازمانی و ابعاد سه گانه تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه، متغیرهای اثرگذار بر تعهد سازمانی، مورد بررسی قرار می گیرد. تحلیل تحقیقات مرتبط با موضوع و یافته های آن ها، راهبردهای مدیریت منابع انسانی متعهدانه را در سه زیر حوزه تامین (8 راهبرد)، مدیریت عملکرد و پاداش (7 راهبرد) و روابط کارکنان (7 راهبرد) نمایان ساخت. در جریان تبیین تاثیر راهبرد مدیریت منابع انسانی، نقش ادراک افراد در درک راهبردها به عنوان متغیر میانجی، مهم تشخیص داده شده و در نهایت، مدلی مفهومی برای کارکرد راهبردها بر هر بعد از تعهد سازمانی ارایه می گردد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 7 فروردين 1396 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله Stiffness Optimization for a Helicopter Blade تحت pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله Stiffness Optimization for a Helicopter Blade تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله Stiffness Optimization for a Helicopter Blade تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله Stiffness Optimization for a Helicopter Blade تحت pdf :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در برق، مکانیک و مکاترونیک
تعداد صفحات: 7
چکیده:

In this study, an optimization process for the stiffness of a composite helicopter blade had been done with respect to the minimum weight. A nasa0015 airfoil with its original geometries had been considered, the angles and directions had been analyzed, the elimination analyses had been done to solve the problem and the optimization process had been made in order to have the maximum stiffness by the use of the ABAQUS and SOLIDWORKS M.P. the best and worst stack ply had been specified with respect to the blades stiffness


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله پتانسيل سنجي امکانات تفرجگاهي و فرهنگي سيستان باتاکيد برجاذبه هاي طبيعي و باستاني تحت pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله پتانسيل سنجي امکانات تفرجگاهي و فرهنگي سيستان باتاکيد برجاذبه هاي طبيعي و باستاني تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله پتانسيل سنجي امکانات تفرجگاهي و فرهنگي سيستان باتاکيد برجاذبه هاي طبيعي و باستاني تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله پتانسيل سنجي امکانات تفرجگاهي و فرهنگي سيستان باتاکيد برجاذبه هاي طبيعي و باستاني تحت pdf :

سال انتشار: 1391
محل انتشار: اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین
تعداد صفحات: 16
چکیده:
یکی ازجاذبه های بسیار مهم که موردتوجه اغلب مردم دنیاست جاذبه های طبیعی وانسانی میباشد این جاذبه ها معرف طبیعت منطقه استعدادمنطقه فرهنگ خاص و ارزشهای خاص درخور توجه آن سرزمین و ویژگیهای مردم همان مرزوبوم است جاذبه های طبیعی و فرهنگی گردشگری درتمامی بخشهای برنامه ریزی و مدیریتی صنعت گردشگری ازاهمیت بالایی برخورددار است و ویژگیها و مشخصه های منابع و جاذبه ها دریک کشور یا منطقه اساس توسعه گردشگری را مهیا می سازد بدون شک بهره مندی ازمنابع و جاذبه های گردشگری موجوددرپیدایش و توسعه گردشگری نقش اساسی را ایفا می کند درهمین راستا منطقه سیستان با مساحت 15197 کیلومتر مربع 8/5 درصد ازسطح استان سیستان و بلوچستان را دربرمیگیرد جمعیتی درحدود 400 هزارنفر و قدمتی بالغ بر5000سال دارد به عنوان بخشی ازسرزمین پهناور ایران به لحاظ جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار غنی می باشد که این مقاله درصدد معرفی آنهاست


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 7 فروردين 1396 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله روان شناسي کودک تحت pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله روان شناسي کودک تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله روان شناسي کودک تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله روان شناسي کودک تحت pdf :

روان شناسی کودک

جیغ زدن كودك

نوزاد از موقع تولد برای تأمین نیازهای خود یا بیان مشكلات خود فقط گریه می‌كند بتدریج حرف می‌زند و با بیان كلمات نیازی خود را بیان می‌كند. بعضاً مشكلات جسمی، مسائل شنوائی یا بیماریهای كودك ممكن است با بی‌قراری، گریه كردن ممتد، جیغ زدن‌های طولانی باشد. این یك وسیله برای ارتباط با محیط و ابزار نیاز یا مطرح كردن خود است. خشونت در كودكان یا پرخاشگری ممكن است باعث ایجاد اختلالات روانی و یا پرخاشگری شود. در مسیر تكامل تكلم در كودكان ممكن است اختلالات شنوائی نیز با جیغ زدن همراه باشد. چرا كه كودك نمی‌تواند نیازهای خود را در مسیر عادی ابراز كند نمی‌تواند با كلمات بیان كند و با جیغ زدن جلب توجه می‌كند.

چنانچه جیغ زدنهای كودك باعث جلب توجه و توجه بیشتر به كودك شود او شرطی می‌شود و سعی می‌كند خواسته‌های خود را با جیغ زدن به اطرافیان تحمیل كند.
بسیاری از بیماریهای زمینه‌ای كودك بیماریهای متابولیك و كلامی و یا اختلالات گوارشی و یا بیماریهای عصبی و یا اختلالات روانی ممكن است حالت عادی كودك را تغییر داده و منجر به این شود که ابراز نیاز كودك به طرز عادی نباشد.

– تغذیه كودك خصوصاً در 6 ماه اول با شیر باید براساس نیاز كودك باشد. ساعت مشخص برای او در نظر نگیرید هر موقع كه دوست دارد و به هر میزان كه نیاز دارد. بهترین شرایط آن است كه كودك در بغل مادر در شرایط كاملاً آرام تغذیه شود. هر نوع استرس در مادر یا كودك این شرایط ایده‌آل را مختل كرده و باعث كاهش شیر مادر یا اختلال در تغذیه كودك می‌شود. محركهای محیطی مثل صداهای بلند حتی صدای زنگ تلفن، یا بازی با كودك در ضمن شیر خوردن باعث اختلال در تغذیه او می‌شود.
زمان شیر خوردن كودك از پستان مادر بهترین زمان تبادل عواطف بین مادر و كودك است و این زمانی است كه مادر با كودك خلوت كرده و بهترین و عمیق‌ترین عواطف انسانی در پاكترین پیوندها مبادله می‌شود. هر چه آرامش بیشتری در این زمان بین مادر و كودك باشد میزان شیر دهی و طول مدت شیردهی بیشتر است كودكانی كه مادران در ضمن شیر دهی آرامش بیشتری داشته باشد از آرامش بیشتری برخوردار هستند و راحت‌تر شیر می‌خورند، مسلماً رشد بهتری خواهند داشت. بعضی از كودكان به محض شروع تغذیه با شیر مادر دفع مدفوع دارند و با كوچكترین تحریك گوارشی ممكن است دفع مدفوع نیز تحریك شود.

كودكانی كه شیر مادر می‌خورند ممكن است 7-8 مرتبه در روز دفع مدفوع داشته باشند بعضاً این مدفوع آبی و حتی ممكن است سبز رنگ باشد و یا ممكن است همراه با زورزدن و بیقراری باشد این واكنشها طبیعی است و مشكل خاص برای كودك ایجاد نمی‌كند بعضاً ممكن است تعداد دفعات دفع مدفوع كودك كم شود تا هفته‌ای یك بار دفع داشته باشد دربچه‌های كه شیر مادر می‌خورند این مسئله نیز ممكن است طبیعی باشد. دفع مدفوع در این حالت ممكن است با زور زدن، قرمز شدن صورت و كمی بی‌قراری باشد چنانچه دفع كودك به همین شكل باشد و مشكل حادی ایجاد نكند غیر عادی نیست خصوصاً در 6-3 ماده اول این واكنشها همراه دفع طبیعی است و داروی خاصی لازم نیست.
با كودك چگونه از مرگ صحبت می كنید؟

توضیح مرگ به كودكان یكی از سخت ترین كارها برای اولیاست، بخصوص هنگامی كه خود آنها با غم مرگ عزیزی دست به گریبان هستند. اما مرگ یك بخش غیر قابل انكار از زندگی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم، از خیلی خردسالی، كودكان نسبت به آن كنجكاو می شوند و به فهمیدن و پرسیدن درباره روشهایی كه احساس غم مربوط به آن را به طور طبیعی نشان بدهد، علاقه مند هستند، روشهایی كه بزرگترها عزاداری می نامند.
شاید باعث تعجب باشد كه بدانید حتی كودكان 2 ساله از مرگ آگاه هستند. كودكان در قصه هایشان یا برنامه های تلویزیون از مرگ می شنوند، یا در اطراف خود حیوانات خانگی یا خیابانی مرده را می بینند. علی رغم این موارد، هیچ كدام از كودكان مفهوم مرگ را نمی دانند. آنها نمی توانند مفهوم همیشگی بودن مرگ را درك كنند و در عوض، آن را به عنوان یك اتفاق موقت و قابل برگشت در نظر می گیرند.

آنها تصور می كنند كه اجساد هنوز می خورند و می خوابند و كارهای همیشگی خود را انجام می دهند، فقط با این فرق كه این كارها را یا در آسمانها و یا در زیر خاك انجام می دهند. حتی وقتی یكی از اولیا یا خواهران و برادران كودك درگذشته است، او نمی تواند این اتفاق را برای آنها در نظر بگیرد.
كودكان به روشهایی مختلف نسبت به مرگ واكنش نشان می دهند:
اصلاً تعجب نكنید اگر كودك 2 ساله ای در آموزش مهارت توالت رفتن پسرفت كند یا كودك 5 ساله ای نخواهد به مهد كودك همیشگی اش برود، چرا كه كودك در جست و جوی علت پریشانی و غمگینی بزرگترها است و می خواهد بداند چرا برنامه

روزمره اش تغییر كرده است. او با خودش فكر می كند چرا به ناگهان جهان اطرافش این همه نگران كننده شده است. از سوی دیگر، ممكن است كودكی هم باشد كه اصلاً واكنشی به مرگ نشان ندهد یا گاه گاهی در بین شادی و خوشحالی های كودكانه اش به یاد آن بیفتد كه این هم كاملاً طبیعی است و دلیل سنگدلی كودك نیست! اصولاً كودكان این مفهوم را كم كم و به آهستگی درك می كنند و نباید انتظار داشت كه همه موضوع را در یك لحظه یا یك روز بفهمند و حتی بسیاری از آنها تا وقتی كه كاملاً احساس امنیت نكنند، به احساس غم خود اجازه ظهور نمی دهند، یعنی فرایندی كه ممكن است ماهها تا سالها به طول بینجامد، بخصوص اگر مرگ عزیزی را شاهد بوده باشند . بعضی از كودكان رفتارهایی انجام می دهند كه به نظر عجیب می رسد. مثل بازیهای تشییع جنازه یا ادای مردن كسی را درآوردن. این هم امری طبیعی است، حتی اگر به نظر بزرگترها غیر معقول باشد. بنابراین، این روش ابراز احساسات در مورد مرگ را نباید از كودك گرفت.

احساسات خود را در مورد مرگ توضیح بدهید. سوگواری یك قسمت بسیار مهم برای التیام غم مرگ عزیزان است و این هم در مورد بزرگسالان و هم در مورد خردسالان صادق است كودك را نباید با سوگواری شدید، وحشت زده كرد، ولى از طرفی هم نباید مسأله را بی اهمیت جلوه داد. به كودك باید توضیح داد كه بزرگترها هم نیاز به گریه كردن دارند و اینكه ما به خاطر از دست دادن كسی ناراحت هستیم. در غیر این صورت، كودك كنجكاوانه تغییرات خلقی شما را درك می كند و بخصوص وقتی حس كند مسأله ای وجود دارد، ولی شما سعی در مخفی كردن آن دارید، نگران تر می شود.

به سؤالات كودك پاسخ دهید. كنجكاوی كودكان درباره مرگ یك امر عادی است و نباید از سؤالات آنها فرار كرد، بلكه بهتر است از فرصت پیش آمده استفاده كرده و به كودك كمك كنیم تا بتواند با مسأله از دست دادن دیگران روبرو بشود.

جوابهای آسان و كوتاه عرضه كنید. كودكان قدرت درك اطلاعات پیچیده و سنگین را ندارند. بنابراین سعی كنید برای توضیح مرگ وارد جزئیات و بحثهای پیچیده آن نشوید. آنچه براى كودكان بخصوص زیر 5 سال درك بهتری دارد، توضیح مرگ به عنوان توقف تمام كارهای جسمانی است. مثلاً به او گفته شود مردن این گربه یعنی اینكه او دیگر راه نمی رود یا غذا نمی خورد و چیزی را نمی بیند و هیچ دردی را احساس نمی كند و جسم آن دیگر كار نمی كند.

كودكان نیاز دارند در مورد خودشان اطلاعاتی داشته باشند. ممكن است بپرسند كه «من كی می میرم؟» كه در جواب بهتر است گفته شود «هیچ كس نمی داند كه كی كسی می میرد، ولی بیشتر ما زمان خیلی خیلی زیادی زندگی می كنیم. من مطمئنم كه تو تا وقتی كه خیلی پیر بشوی، زندگی می كنی.» یا ممكن است كودك بپرسد: «مامان، تو كی می میری؟» این سؤال معمولاً برای اولیا خیلی تكان دهنده است. عملاً منظور كودك از این نوع سؤال این است كه آیا تو از من مراقبت می كنی و یا چه كسی بعد از این از من مراقبت می كند، بنابراین بهتر است به كودك گفته شود «مامان قوی و سالم است و خیلی خیلی وقت زیادی، پیش تو خواهد ماند.» حتی به كودكان زیر 5 سال توصیه می شود اولیا بگویند «مامان نمی میرد»، «بابا نمی میرد». بنابراین اگر اینگونه جواب بدهیم كه «فرزند عزیزم همه ما یك روزی می میریم» برای كودك مانند این است كه بگوییم ما همین امروز می میریم
واژه های مسأله ساز :
در بخش نخست مقاله، به چگونگی نگاه كودكان به مقوله مرگ و اینكه آنها نمی توانند مفهوم همیشگی بودن مرگ را درك كنند و در عوض، آن را به عنوان یك اتفاق موقت و قابل برگشت در نظر می گیرند، اشاره شد. و همچنین نكته هایی برای ایجاد ارتباط مناسب با كودكان مطرح شد. در بخش پایانی ، سایر نكات مهم در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد.

از عبارت هایی كه به یك امرخوب اشاره می كند، پرهیزكنید.
عبارت های معمول بزرگترها درمورد مرگ مثل «درآرامش استراحت كردن» یا «خواب ابدی» یا «رفتن به یك جای دور» برای خردسالان بسیارگیج كننده است.
پس نگویید كه «پدربزرگ خوابیده است» یا «به یك جای دوررفته است». كودك ممكن است با این توضیحات از رفتن به تختخواب نگران بشود و فكركند كه او هم ممكن است بخوابد و دیگر برنگردد، یا اگر شما به خرید و كار بروید، فكركند كه شما هم برنمی گردید. مرگ را هرچه قابل لمس تر براى او توضیح بدهید مثلاً بگویید: «پدربزرگ خیلی خیلی پیرشده بود و بدن اش قادر به كاركردن نبود» اگر پدربزرگ قبل از مرگ مریض بوده اطمینان حاصل كنید كه كودك بفهمد مریض شدن مثل سرماخوردن معنی مردن نمی دهد. به او توضیح بدهید كه این مریضی ها نمی تواند كسی را بكشد.

درمورد كاربرد واژه های خداوند و بهشت با احتیاط كامل رفتاركنید. دقت كنید این مفاهیم را برای یك كودك 5 ساله یا حتی كوچكتر به كار می برید و هدف شما این است كه او را آرام كنید. پس مراقب باشید او را بیشتر گیج و مضطرب نكنید.
برای مثال اگر بگویید «مادربزرگ الآن خیلی خوشحال است چون توی بهشت است» كودك فكرمی كند «چطور مادربزرگ واقعاً خوشحال است اگر همه كسانی كه دور و برمن هستند، این همه ناراحتند؟!» یا مثلاً بگویید كه «عمو آنقدر خوب بود كه خداوند او را پیش خودش برد.» كودك فكرمی كند اگر خدا عمو را پیش خودش برده چون خوب بوده پس ممكن است مامان، من یا هركس خوب دیگری را نیز پیش خودش ببرد!!» یا «اگر من هم خیلی خوب باشم می توانم برم پیش خداوند و بابابزرگ را ببینم» یا اینكه «سعی كنم كه بچه بدی باشم تا بتوانم بیشتر پیش بابا و مامان بمانم!» بنابراین عبارتی به كار ببرید كه او را نگران تر نسازد. مثلاً بگویید: «ما خیلی ناراحتیم كه بابابزرگ دیگر پیش ما نیست و ما خیلی دلتنگ او می شویم ولی این خوب است كه بدانی او الآن پیش خداوند است.»

منتظر واكنش های مختلفی ازسوی كودك باشید. كودكان علاوه بر احساس غم درباره مرگ، احساس گناه یا خشم نیز پیدا می كنند. بخصوص اگر متوفی یك فرد نزدیك خانواده باشد.
مثلاً كودك ممكن است فكركند خواهرش به خاطر حسادت های او مرده است یا چون او خواهرش را كتك می زده و اذیت می كرده، مرده است و از این احساس به احساس گناه شدید برسد.
گاهی ممكن است كودك نسبت به متوفی خشمگین بشود كه چرا او را ترك كرده و رفته، یا حتی نسبت به شما، پزشكان و پرستاران احساس خشم كند.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,