خريد بک لينک
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه ساکر
رزرو آنلاين هتل خارجي
بازی
MBA دوره
خرید گیفت کارت
کولر گازی گری
ترخیص کالا
آموزش زبان روسی
فلنج
مرکز مقالات پیامبر اکرم (ص)
تاريخ : 22 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله خواب در قرآن و روايات اسلامي تحت pdf دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله خواب در قرآن و روايات اسلامي تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله خواب در قرآن و روايات اسلامي تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله خواب در قرآن و روايات اسلامي تحت pdf :

خواب در قرآن و روایات اسلامی

بخش اول
خواب در قرآن و روایات اسلامی
مردم از قدیم الایام كه نمی توان تارخش را مشخص كرد نسبت به رؤیا و خواب عنایت خاصی داشته اند و در هر قوم در هر منطقه و با هر ملیتی قوانین و موازین مختلفی برای خواب و تعبیر خواب بوده است. كه با آنها خوابها را تعبیر می كرده اند و در مورد خیر و شرّ خواب ها به بحث می نشسته اند و با انجام مراسم خاص سعی در جلوگیری از وقوع و عملی شدن خوابهای بد و شیطانی داشته اند.

امروزه نیز علی رغم پیدایش مكاتب فلسفی كه متافیزیك و روح را كاملاً‌ انكار می كنند دانشمندان و فلاسفه نمی توانند براحتی از این مسئله عبور كنند و بی تفاوت بمانند و همیشه دغدغه خاطر همه بوده است.
در متون مذهبی باقیمانده از مذاهب بسیار قدیمی به روح و ماوراء طبیعت بسیار توجه شده است و عالم متافیزیك بزرگتر و مهمتر از طبیعت ظاهری نشان داده شده است. از جمله در كتاب مقدس قرآن كه كاملترین كتاب مذهبی است و در سوره های مختلف آن بصورت های گوناگون در مورد این امر مهم صحبت شده است و اعتنایی خاص شده است. چنانكه رؤیای حضرت ابراهیم (ع) را در مورد فرزندش آورده و می فرماید:

«بعد از آنكه با او به منی رسید (با حضرت اسماعیل) گفت ای پسر من در خواب دیدم كه تو را زبح می كنم ببین تا نظرت در این باره چیست؟
گفت ای پدر بجای آر آنچه را كه بدان مأمور شده ای … تا آنجا كه … ما ندایش كردیم ای ابراهیم رؤیای خود را تصدیق كردی» «صافات 105»
و در داستان زیبای یوسف صدیق رؤیای یوسف را نقل كرده اند كه می فرماید:

«زمانیكه یوسف به پدرش گفت ای پدر در خواب دیدم یازده ستاره و شمس و قمر را كه برایم سجده می كنند» «یوسف 4»
و همچنین رؤیای دو رفیق زندانی یوسف علیه السلام را چنین حكایت می كند:
«یكی از آندو گفت در خواب می بینم كه شراب می گیرم و دیگری گفت می در خواب می بینم كه بالای سرم طبقی نان حمل می كنم و مرغان از آن می خورند ما را به تفسیر خبر ده كه ما تو را در نیكوكاران می یابیم»

و بعد در ادامه داستان یوسف خواب پادشاه مصر را حكایت می نمایند:
«پادشاه گفت: من در خواب هفت گاو فربه را كه هفت گاو لاغر آنها را می خورند و هفت سنبله سبز و سنبله های خشك دیگر. هان ای كرسی نشینان نظر دهید مرا در رؤیایم» «یوسف 43»

و در سوره طه خواب مادر حضرت موسی را حكایت نموده می فرماید:
«و چون وحی كردیم به مادر تو آنچه وحی شدنی است كه او را بگذارد در صندوق و بینداز بدریا» «طه 390»
در روایات مختلف اشاره شده كه این وحی بصورت رؤیا بوده است. و خوابهائی نیز از رسول خدا نقل كرده و می فرماید: «زمانیكه خداوند ایشان را در عالم رؤیا بتو اندك نشان داد، كه اگر ایشان بسیار جلوه می كرد هرآینه سست می شدید و در اینكه به جنگشان اقدام بكنید یا نه نزاع می كردید» «انفال 43»
و نیز فرموده: «هرآینه خداوند در عالم رؤیا به رسول خدا بحق راست گفت كه بزودی به مسجدالحرام وارد می شوید ان شاءالله در حالیكه ایمن باشید و سرهایتان تراشیده باشید و تقصیر كرده باشید و ترسی بر شما نباشد» «فتح 27»‌

و نیز می فرماید: «ما خوابی كه بتو نشان دادیم قرارش ندادیم مگر فتنه و امتحان مردم» »اسواء 60»
عده زیادی از ائمه نیز به خواب توجه زیادی كرده اند از جمله اینكه بسیاری از ائمه این آیه را از سوره یونس كه می فرماید:
«لَهُم بشری فی حیات الدنیا و فی الاخره لا تبدیل بكلمات الله ذلك هو الفوز العظیم»
منظور از بشارت در این آیه را بعضی به بشارت فرشتگان در آستانه مرگ به انسان و بعضی آنرا خواب تعریف می كنند.
پیامبر در مورد خواب می فرماید:

«الرؤیاء ثلاثه بشری من الله و لحزین بن الشیطان و الذی بحدت به الانسان نفسه خیره فی منامه»
خواب و رؤیا سه گونه اند گاه بشارت از ناحیه خداوند. گاوه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است كه انسان در فكر خود می پروراند و آن را در خواب می بیند.
و باز از ابوذر نقل شده است كه فرموده:
«الرؤیا الصالحه جزء فی سته و اربعین جزء النبوه»
خواب صالحه جزئی از چهل و شش جزء پیغمبری است.

و نیز در خبر است در آخرین روزهای زندگی پیغمبر وقتی عده ای بحضور رسیدند و سؤال كردند ای پیامبر اگر اجل شما فرا رسد و رحلت كنید. كارهای دین را چگونه بدانیم و چگونه اخبار را بفهمیم كه پیامبر فرمودند: ای یاران بعد از وفات من وحی منقطع شود ولی مبشرات قطع نگردد. پرسیدند: یا رسول الله مبشرات چیست. پیامبر فرمودند:
«الرؤیا الصالحه التی یراها المرء الصالح اویراهاكه»

یعنی دیدن خوابهای صالحی كه مردان صالح ببینند یا كسان دیگر و از حضرت علی (ع) نقل شده است چون مؤمنی خواب ببیند واجب است دانستن تعبیر آن تا از بهره نیكوی آن مطلع گردد و از خواب بد باید حذر كرد و به دعا و عبادت و صدقه دادن تا تعبیر نپذیرد و به انجام نرسد.
با اشاراتی كه شد لزوم بررسی این موضوع دو چندان می شود پس به بررسی نظرات مختلف درباره حقیقت خواب و رؤیا می پردازیم و تفسیرها و نظرات مختلف را بطور جداگانه مطرح و مقایسه می كنیم.

تفاسیر خواب:
تفسیر مادی
تفسیر روحی

مادیها می گویند خواب دیدن چند علت می تواند داشته باشد:
الف) نتیجه‌ مستقیم كار روزانه

ب) سلسله آرزوهای برآورده نشده كه در خواب می بینیم. مثال: تشنه – خواب آب می بیند.
ج) ممكن است از ترس باشد – مثلاً شخص ترسو همیشه خواب دزد و قاتل می بیند.
فروید و پیروانش یكنوع تفسیر مادی دیگری نیز دارند آنها معتقدند «خواب و رؤیا عبارتست از ارضای تمایلات واپس زده و سركوفته ای كه همیشه با تغییر و تبدیلهایی برای فریب (من) به عرصه خودآگاهی روی می آورند»

آنان روان آدمی را به دو بخش تقسیم می كنند. بخش آگاه یعنی آنچه به تفكر روزانه و معلومات ارادی و اختیاری انسان ارتباط دارد.
و بخش ناخودآگاه یعنی بخشی كه در ضمیر باطن به صورت یك میل ارضاء نشده پنهان گردیده است. یعنی ما امیال بسیاری داریم و به عللی نتوانسته ایم آنها را ارضاء كنیم و در ضمیر باطن ما جای دارند و به هنگام خواب كه هستیم خودآگاه از كار می افتد و برای یك نوع اشباء تخیلی به مرحله خودآگاه روی می آورند و گاهی بدون تغییر منعكس می شوند مثلاً عاشق خواب محبوب از دست رفته اش را می بیند و گاهی این تصاویر تغییر شكل می دهند.

بنابراین رؤیا همیشه مربوط به گذشته است و هرگز از آینده خبر نمی دهد و تنها می تواند وسیله خوبی برای خواندن ضمیر ناخودآگاه باشد و به همین جهت برای درمان بیماریهای روانی كه متكی به كشف ضمیر ناخودآگاهی است از خوابها كمك می گیرند.
بعضی دیگر از دانشمندان میان خواب و نیازهای غذایی بدن رابطه قائلند مثلاً كسی كه خواب ببیند موهای سرش سفید شده ویتامین «ب» B كم دارد اما فلاسفه روحی تفسیر دیگری برای خواب دارند.

فلاسفه روحی خواب را به چند دسته تقسیم می كنند:
1- خوابهای مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها كه بخش مهمی از خواب های انسان را تشكیل می دهد.
2- خوابهای پریشان كه معلول فعالیت و توهم و خیال است.
3- خوابهائی كه مربوط به آینده است و از آن گواهی می دهد.

بسیاری از دانشمندان رؤیا را یك واقعیت خارجی نمی دانند و برایش ارزش علمی قائل نیستند كه درباره حقیقتش و ارتباطش با حوادث خارجی بحث كنند و همه خوابها را به دو دسته اول نسبت می دهند. ولی روحیون علیه دسته اول بپاره ای از رؤیاهای صحیح استدلال كرده اند كه از حوادث آینده و یا امور مخفی بطور شگفت انگیزی خبر داده اند. بطوریكه ممكن است حمل بر اتفاق و وصوف تصادف نمایند و اینگونه خوابها آنقدر زیاد و بطرق معتبره نقل شده كه دیگر نمی توان درباره آنها تردید كرد.
هیچ كس از ما نیست كه در زندگی خود خوابهائی ندیده باشد كه بپاره ای از امور مخفی و یا مشكلات علمی و یا حوادث آینده از خیر و شر دلالت نكرده باشد از هر كسی بپرسی یا خودش و یا از دیگران چنین چیزهائی را شنیده است.

البته این هم قابل انكار نیست كه رؤیا امری است از این كه قوه خیال در آن مؤثر است و این قوه از قوای فعاله ایست كه دائماً مشغول كار است و خیلی وقتها اتفاق می افتد كه كار خود را در جهت خبرهائیكه از حس های پنجگانه و امثال آن وارد می شود ادامه دهد و آنها را تحلیل می كند. مانند تفصیلی كه در صورت انسان تام الخلقه است گرفته به یك یك اعضاء از قبیل دست و پا و غیر آن تحلیل می كند و یا اعضاء جدا جدا از اشخاص مختلف را گرفته و تركیب می كند. حال بسیار اتفاق می افتد كه آنچه تركیب كرده با خارج مطابقت می كند و

بسیاری مواقع هم مطابقت نمی كند. مانند اینكه انسانی بی سر و دست خلق می كند و سخن كوتاه اینكه اسباب و عوامل خارجیی كه در محیط بدن آدمی است از قبیل حرارت و برودت و امثال آن و گاهی نیز اوضاع داخلی از جمله گرمی و سردی، مرض و بیماری و ناملایمات عصبی و خستگی در قوه مغزی تأثیر می گذارد و ما می بینیم كه در شخصی مثلاً حرارت اثر كرده و در خواب آتش می بیند و در برف و سرما نیز ممكن است خواب حرارت و بخاری ببیند و اگر مثلاً خوابش دچار اختلال شود خوابهایی پریشان می بیند.
اخلاق و سجایای انسانی نیز تأثیر شدیدی در نوع تخیل آدمی دارد كسی كه در بیداری دچار عشق و محبت شخصی شده و یا عملی را دوست دارد بطوریكه هیچگاه از یاد آن غافل نیست در خواب نیز همان شخص و همان عمل را می بیند.

و یا مثلاً شخص ضعیف النفس كه همواره دچار ترس است و اگر صدایی ناگهانی را بشنود هزار جور فكر می كند در خواب نیز از همین سنخ ترسها بر او حاكم است و تخیلات عجیب و غریب می كند.
بنابراین اكثر رؤیاها و خوابها از تخیلات نفسانی انسان ناشی می شود كه با یكی از این اثبات ذكر شد. شخص را بتصور آن واداشته است. این همان حقیقتی است كه منكرین واقعیت رؤیا را به انكار حقیقت خواب واداشته است و غیر آنچه آورده شد دلیل دیگری ندارند و ما هم كه به روح معتقد هستیم آنرا قبول و مسلم می دانیم ولی هیچ كس قادر نیست اثبات كند كه هر چه رؤیا هست از این سخنند چرا كه خوابهایی هست كه رؤیای صالحه و صادقه خوانده می شود و از حقایقی پرده بر می دارد كه هیچ راهی به انكار آن نیست و نمی توانیم رابطه آن را با حوادث آینده منكر بشویم.

بنابراین می شود این نتیجه را گرفت كه بطور كلی هیچیك از رؤیاها خالی از حقیقت نیست به این معنا كه این ادراكات گوناگونیكه در خواب عارض بر مغز آدمی می شود و ما آنرا خواب می نامیم ریشه و اسبابی دارند كه باعث پیدایش آنها شده است و بصورت خواب در خیال ظهور كرده اند و وجود این ادراكات حكایت از تجسم آن اصول و اسباب می كند كه این صحیح است كه بگوییم برای هر رؤیا تعبیری هست ولی بعضی تعبیر طبیعی دارند و بعضی غیر طبیعی و ماوراعی.
خواب های حق

اینگونه خوابها یعنی آنهائیكه با حوادث آینده و مخصوصاً حوادثی كه سابقه قبلی ندارند ارتباط دارد از آنجا كه یكی از طرفین ارتباط امری است غیر طبیعی و پیش نیامده. مثلاً خواب دیدن اینكه پس از مدتی چنین و چنان خواهد شد و عیناً هم بشود و اشكالی كه در اینجا می گیرند اینست كه چطور میانه امری وجودی (رؤیا) و امری نیامده (حادثه) ارتباط برقرار شود و یا اینكه معقول نیست میانه رویا و امری كه بوسیله یكی از عوامل حسی و اخلاقیات و اختلال مزاج نباشند. مثلاً شخصی بدون هیچ سابقه ای در خواب فلان مكان را ببیند و شیء خاصی

را هم لمس كند و بعد از بیداری به همان مكان برود و همان شیء را ببیند در جواب می توان گفت این ارتباط از این راه برقرار می شود كه نفس شخص خوابدیده ابتدا با سبب حادثه ارتباط برقرار می كند. آن سببی كه فوق عالم طبیعت است و بعد از برقرار شدن این ارتباط، ارتباط دیگری برقرار می شود بین آن شخص و خود حادثه توضیح اینكه عوالم سه گونه اند. یكی عالم طبیعت كه عبارتست از عالم دنیایی كه در آن زندگی می كنیم و موجودات در آن صورتهایی مادی هستند كه بر طبق نظام حاكم تغییر و تبدیل می شوند.

عالم دوم عالم مثال است كه مافوق این عالم قرار دارد به این معنا كه وجودش مافوق وجود این عالم است (نه اینكه فوق مكانی باشد) و در آن عالم نیز صور موجودات هست اما بدون ماده كه آنچه در اینجا حادث می شود از آن عالم نازل گردیده و باز هم به آن عالم عودت می كند و آن عالم نیست به این عالم علیت و سببیت دارد.

عالم سوم عالم عقل است كه مافوق عالم مثال است یعنی وجودش مافوق آنست (نه مكانش) در آن عالم نیز حقایق این عالم و و كلیات شی وجود دارد. اما بدون ماده طبیعی و بدون صورت مثالی چرا كه آن عالم نسبت به این عالم مثال نیز سمت علیت دارد نفس آدمی بخاطر تجردش سنخیتی هم با عالم مثال دارد و هم با عالم عقل و وقتی انسان بخواب رفت و حواسش دست از كار كشید طبعاً از امور طبیعی و خارجی منقطع است پس متوجه عالم مثال و عقل كه هم سناخ اوست می شود و در نتیجه پاره ای از حقایق آن عالم را به مقدار

استعداد و امكان مشاهده می كند حال اگر نفس كامل و متمكن از درك مجردات عقلیه بود آن مجردات را درك نموده و اسباب كائنات را آنطور كه هست بطور كلیت در پیش رویش حاضر می سازد و اگر آنقدر كامل نبود كه چطور كلیت و وضوح استحضار كند بصورت حكایات خیالی و بصورتهای جزئی و اشكال مادی كه با ذات او مأنوس است بتصویر می كشد. آنطور كه خود ما در بیداری مفهوم كلی سرعت را با تصور حركت سریع جسمی حكایت می كنیم و مفهوم كلی عظمت را به كوه و مفهوم رقعت را به آسمان و شخص مكار را به روباه و حسد را به گرگ و تباع را همیشه بصورت شیر مجسم می كنیم.

اینگونه مشاهدات نوعاً برای نفوسی اتفاق می افتد كه سلیم و صادق و با صفا باشند و این همان خوابهایی است كه از حوادث خبر می دهند.
و برای مأنوس شدن با تمثیل به شخص خبر می دهد. مثلاً ازدواج را بصورت جامه در تن كردن و افتخار را بصورت تاج بر سر نهادن و جهل را بصورت گوشه نشینی و مرگ بتصویر می كشد و گاهی نیز اتفاق می افتد كه هر چه مشاهده كرده ایم از امور آن عالم نفس ما به عكس نشان می دهد. همچنانكه در بیداری با شنیدن ثروت و فقر نیز در ذهن تداعی می شود.

در مورد خوابهائیكه نیز صریح است و نفس صاحب خواب از جهت حكایت در آن تصرف كرده یا به تمثیل و یا با انتقال از معنای خواب به چیزی مناسب اینگونه خوابها محتاج به تعبیر هسند و شخص متخصص باید آنرا به اصل برگرداند.
حال بدلیل اینكه خواب از آینده خبر می دهد از آینده ای كه ما هیچگونه اطلاعاتی در مورد آن نداریم چرا كه جسم نمی تواند از زمان جلوتر برود پس منشاء و اثر روح است كه این عمل را انجام می دهد چرا كه روح امر خداست و خدا از نظر فلسفی زمان و مكان ندارد بعضی از بُعد زمان و مكان خارج است. مثلاً برای ما هزار سال پیش و سالهای آینده دارای تفاوت زمانی است ولی برای خداوند نیست چون برای او زمان صفر است.

در بُعد مكان هم همینطور بنابراین برای كسیكه با روح خود رابطه برقرار كرده است همه مكانها و زمانها یكسان است و برای او واقعیت ثابت است.
روح چیست؟
و یسئلونك عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الاقلیلا
از تو درباره روح سؤال می كنند بگو روح از فرمان پروردگار است و جز اندكی از دانش به شما داده نشد. «آیه 85 سوره امراء»
روح در معنی لغوی:

در معنی لغوی به معنی نَفَس و دویدن است. بخاطر اینكه از جهت تحرك و حیات آفرینی و ناپیدا بودن همچون نَفَس و باد است.
موارد استعمال در قرآن:
الف) گاه به عنوان روح مقدس پیامبران را در انجام رسالتشان یاری می كرده. مثال: ما دلیل واضح و روشی در اختیار عینی قرار دادیم و او را با روح القدس تقویت نمودیم.«252 بقره»
ب) گاهی به نیروی معنوی الهی كه مؤمنان را تقویت می كند.

اینها كسانی هستند كه خدا ایمان در قلبشان نهاده و به روح الهی تأییدشان كرده است. «22 مجادله»
ج) گاهی به معنی فرشته مخصوص وحی آمده است و به عنوان امین توصیف شده. این گران را روح الامین و قلب نازل كرد تا از انكار كنندگان ناشی
د) گاهی به معنی فرشته بزرگی از فرشتگان خاص خدا یا مخلوقی برتر از فرشتگان آمده است.
در شب قدر فرشتگان و روح به فرمان خداوند و برای تقدیر امور نازل می شوند. «4 سوره قدر»
در روز رستاخیز روح و فرشتگان در یك صف قیام می كنند. «38 بناء»

هـ) گاهی به معنی قرآن یا وحی آسمانی آمده است.
اینگونه روحی بسوی تو فرستادیم روحی كه از فرمان ماست. «52 شوری»
و) زمانی به معنی روح انسان آمده چنانكه در آیات آفرینش آدم می خوانیم.
ثم سواهُ و نفخ فیه من روحی: پس آدم را نظام بخشیدم و از روحم در او دمیدم. «29 سجده»
هنگامیكه آفرینش آدم را نظام بخشیدم و از روحم در او دمیدم برای او سجده كنید. «آیه 29 حجر»

پیامبر در جواب سؤال كنندگان درباره روح می گوید:
روح از عالم احراست و خلقتی اسرار آمیز دارد. دانش شما از روح بسیار اندك است. هر چند روح بشما نزدیك است.
امام باقر و امام صادق علیه السلام در مورد این آیه می فرمایند:
روح از مخلوقات خداوند است و قدرت و قوت دارد و خدا آنرا در دلهای مؤمنان و پیامبران قرار می دهد.
این روایات مختلفی كه نقل شد همه با هم هماهنگ است و تناقضی ندارند چرا كه روح آدمی مراتب و درجاتی دارد و روح پیامبران و امامان در عالیترین رتبه است.
اصالت و استقلال روح:

تسلط روح بر بدن و حلول آن همیشه مورد نظر دانشمندان بوده است. عده ای تعلق آنرا به حلول باد در شك شبیه می دانند در صورتیكه پیوند این دو پیوندی است براساس حاكمیت روح بر تن. بهترین صورت مثلی كردن تعلق معنی به لفظ است.

خیلی وقتها دانشمندان روان و روح را با هم اشتباه می گیرند و با انكار روح همه چیز را به روان آدمی نسبت می دهند در صورتیكه هر دوی آنها یك حقیقتند و جدای از هم نیستند.
آنجا كه سخن از ارتباط روح و جسم است و تأثیر متقابل این دو به یكدیگر بیان می شود نام روان بر آن می گذاریم و ادبا كه پدیده های روحی جدای از جسم مورد بحث قرار می گیرند نام روح را بكار می بریم. خلاصه نمی تواند منكر روح باشد جنگ فلاسفه متافیزیك و روحیون با ماتریالیستها:

فلاسفه روحی معتقدند غیر از جسم و فیزیك حقیقت و گوهر دیگری وجود دارد كه در او نهفته است كه از جنس ماده نیست. اما مادیها می گویند ما موجود مستقلی بنام روح سراغ نداریم هر چه هست همین ماده جسمانی است و آثار فیزیكی و شیمیایی مربوط به آن.

ماتریالیستها می گویند سلسله اعصاب و مغزها شبیه غده های بزاقی و مانند آن دارای فعالیت های فیزیكی و شیمیایی است و همین فعالیتهای فیزیكو شیمیایی است كه ما نام آنرا پدیده های روحی می نامیم و از بحث فرد نتیجه می گیرند:

1- روح از خواص جسم است.
2- روح مشمول تمام قوانین حاكم بر جسم است.
3- روح وجود مستقلی نیست و نمی تواند باشد.
دلایل مادیها در انكار روح:

1- به آسانی با از كار انداختن یك قسمت از مراكز عصبی یكدسته از آثار روحی تعطیل می شود.
مثلاً :
قسمتی از مغز كبوتر را برمی دارند بسیاری از معلومات خود را فراموش می كند طوریكه مثلاً غذا خوردن را فراموش می كند و از گرسنگی می میرد در صورتیكه روی غذاها خوابیده است و یا انسانها در بعضی تصادفات فراموشكار می شوند.

2- هنگام فكر كردن تغییرات شیمیایی در سطح مغز زیاد می شود و موقع خواب برعكس.
3- مشاهدات نشان می دهد مغز انسانهای متفكر بیش از حد معمول است.
4- اگر نیروی تفكر و تظاهرات روحی دلیل وجود روح مستقل است باید این معنی را در مورد حیوانات نیز ببینیم. زیرا آنها نیز ادراكات خاصه خود را دارند.
از مجموع استدلالات مادیها می شود نتیجه گرفت رابطه نزدیكی بین روح و مغز و روان وجود دارد اما مادیها چند اشتباه بزرگ می كنند از جمله:
اینها ابزار كار را با فاعل كار اشتباه می گیرند.

مثال: ما برای مطالعه میكربها از میكرسكوپ كمك می گیریم. حقیقت میكرب و ما هستیم و دستگاه فقط وسیله است و اگر نباشد علم ما قطع می شود و الا هر دو طرف قضیه وجود خواهند داشت. مغز هم ابزار كار روح است و نقش رابط را دارد و مادیها سعی می كنند ثابت كنند بین ادراكات و فعالیتهای مغزی ما ارتباط وجود دارد و نمی دانند كه مغز انجام دهنده ادراكات است یا ابزار ادراك.

اینجا مرگ نمونه جالبی است. مغز و همه اجزاء آن سالم هستند ولی روح بدن را ترك گفته است و مغز به تنهایی ضامن بقای انسان نیست.
مادیها سعی می كنند پدیده های روحی چون فكر، حافظه و ابتكار و عشق و نفرت و خشم و ایثار را همگی در ردیف مسائل آزمایشگاهی قرار دهند و مشمول قوانین جهان بدانند ولی فلاسفه روحی با دلایل محكمی این نظریات را رد می كنند:

1- خاصیت واقع نمایی:
آگاهی از جهان بیرون
برای آگاهی از موجودات و جهان بیرون یك نوع احاطه بر آنها لازم است. و این احاطه داشتن كار سلولهای مغز نیست. سلولهای مغز تنها از جهان مادی متأثر می شوند و این تأثیر از پدیده های روحی است كه حاكمیت دارد. خلاصه وضع استثنایی ادراكات ما دلیل بر آن است كه حقیقت دیگری در ما نهفته است كه نظامش با نظام قوانین فیزیكی و شیمیایی كاملاً تفاوت دارد.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 22 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله Nuclear and Iranian Political Map تحت pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله Nuclear and Iranian Political Map تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله Nuclear and Iranian Political Map تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله Nuclear and Iranian Political Map تحت pdf :

سال انتشار: 1386

محل انتشار: هفدهمین همایش بین المللی خلیج فارس

تعداد صفحات: 11

چکیده:

If we talk about Iranian politics, we automatically will talk about the Middle East political which are always hot. After the invasion of Iraq in 2003, George Bush has changed his strategy from the soft politics towards the international war as: considering Islam as terrorism and democracy prospect in the oriental Arabic world, towards as hard politics with clear intention using the Nuclear issue to push Iran in a corner. Really this situation has shown the real political strategy which intends towards the clash of civilization, and more than this it reveals the socio-political intention in the domain of "political conflict".


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود سنجش روابط بين عوامل کليدي موفقيت فرآيند توسعه محصول جديد با استفاده ازتکنيک ديمتل تحت pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود سنجش روابط بين عوامل کليدي موفقيت فرآيند توسعه محصول جديد با استفاده ازتکنيک ديمتل تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود سنجش روابط بين عوامل کليدي موفقيت فرآيند توسعه محصول جديد با استفاده ازتکنيک ديمتل تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود سنجش روابط بين عوامل کليدي موفقيت فرآيند توسعه محصول جديد با استفاده ازتکنيک ديمتل تحت pdf :


نام کنفرانس یا همایش : ششمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت و علوم مهندسی

تعداد صفحات : 11

چکیده مقاله:

تغییر نیازها و خواستههای مشتریان، تحول سریع تکنولوژی، افزایش رقابت در بازار و افزایش رونق اقتصادی موجب شده است که شرکتها در صنایع مختلف با سرعت، بازدهی وکیفیت رو به رشدی به نوآوری و ارائه محصولات جدید بپردازند. در واقع، مشتریان در جستجوی محصولات جدیدتر، پیشرفتهتر و منطبق بر نیازهای خود هستند و شرکتها نیز ناچارند محصولاتی را ارائه دهند که پاسخگوی نیاز وانتظارات مشتریان باشد، زیرا در غیر اینصورت، رقبا گوی سبقت را از آنان خواهند ربود. لذا شناخت محیطی و بررسی عوامل کلیدی موفقیت یک گام اساسی در راه تدوین استراتژی توسعه محصول جدید وبرنامهریزی برای توسعه این امر در این صنایع موثر و پراهمیت میباشد. در پژوهش حاضر، ابتدا به تعریف نوآوری، توسعه محصول جدید پرداخته و مفاهیم و مدلهای فرآیندیتوسعه محصول جدید، مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه ضمن استخراج عوامل کلیدی موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید از مرور ادبیات، سپس جهت سنجش روابط بین عوامل کلیدی از تکنیکدیمتل استفاده میگردد


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله وحدة الأمة وسبل التخلص من الطائفية والمذهبية (قالو في التقريب والوحدة) تحت pdf دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله وحدة الأمة وسبل التخلص من الطائفية والمذهبية (قالو في التقريب والوحدة) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله وحدة الأمة وسبل التخلص من الطائفية والمذهبية (قالو في التقريب والوحدة) تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله وحدة الأمة وسبل التخلص من الطائفية والمذهبية (قالو في التقريب والوحدة) تحت pdf :

دانلود مقاله وحدة الأمة وسبل التخلص من الطائفية والمذهبية (قالو في التقريب والوحدة) تحت pdf که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ربیع الاول و ربیع الثانی 1431 ه در رساله التقریب از صفحه 193 تا 200 منتشر شده است.
نام: وحده الأمه وسبل التخلص من الطائفیه والمذهبیه (قالو فی التقریب والوحده)
این مقاله دارای 8 صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
قال تعالی فی كتابه الكریم: C واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا واذكروا نعمه الله علیكم إذ كنتم أعداء فألف بین قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخوانا وكنتم علی شفا حفره من النار فأنقذكم منها كذلك یبین الله لكم آیاته لعلكم تهتدونB .
الحدیث عن الوحده الإسلامیه والتقریب.. ونبذ الطائفیه والمذهبیه كان وما یزال هدف المخلصین من أبناء الأمه علی امتداد تأریخها..وقد شغل هذا الهدف الضمیر والفكر الإسلامی من تلك القرون السالفه وطیله القرن العشرین وإلی الآن.. وذلك نظراً لتأثیرات حاله التمزق والفرقه التی أصابت الأمه فی الصمیم بعد ان حولت أبناءها إلی طوائف ومذاهب ومجتمعات منفصله بعضها عن بعض.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 22 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسي خوردگي در هاديهاي خطوط انتقال نيروي ايران تحت pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسي خوردگي در هاديهاي خطوط انتقال نيروي ايران تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله بررسي خوردگي در هاديهاي خطوط انتقال نيروي ايران تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسي خوردگي در هاديهاي خطوط انتقال نيروي ايران تحت pdf :

سال انتشار: 1369

محل انتشار: دومین کنگره ملی خوردگی ایران

تعداد صفحات: 15

چکیده:

هادیها (سیم ها) عامل اصلی انتقال انرژی الکتریکی در خطوط انتقال نیرو می باشند بطوریکه بروز هرگونه اختلاف در آنها باعث قطع انی یا طولانی مدت برق می گردد. هادیهای خطوط انتقال نیرو هوائی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار مخاطره می شوند که اهم آن را می توان خوردگی، سائیدگی ناشی از عوامل محیطی دانست.
در این مقاله ضمن مروری بر انواع هادیهای متداول در ایران و سایر کشورهای جهان، نتایج آزمایشات و تحقیقات انجام شده روی هادیهای نمونه برداری شده مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و سرانجام با توجه به نتایج اخذ شده وضعیت هادیهای موجود در شبکه کشور از نظر خوردگی و کاهش مقاومت مکانیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و نهایتا هادیهای مناسب برای شبکه ایران پیشنهاد می گردد.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 22 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله عصمت پيامبران تحت pdf دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله عصمت پيامبران تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله عصمت پيامبران تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله عصمت پيامبران تحت pdf :

عصمت پیامبران
پیشگفتار
هدف آفرینش تكامل انسانهاست و روشن است كه تكامل همه جانبه انسانها به یك سلسله آگاهیها و تعلیمات صحیح نیاز دارد و خداوند بایستی توسط مربیان كامل و نمونه قوانینی را كه سعادت بشر را تضمین می كند در اختیار انسان بگذارد
بدین جهت پیام آوران الهی در طول تاریخ بشریت با فراخوانی امت ها به پرستش خداوند و با تكیه بر ارزش های اصیل اخلاقی در همه ابعاد زندگی انسان را به رشد و رویش رهنمون می ساختند .

مجموعه حاضر به بحث در مورد عصمت پیامبران پرداخته كه شرط اساسی در نبوت است این مجموعه شامل چهاربخش می باشد
در بخش اول به بررسی معناو مفهوم عصمت و همچنین عصمت پیامبران و شناخت بیشتر عصمت پرداخته شده است
در بخش دوم به بررسی انواع عصمت و ضرورت هر یك از انواع پرداخته شده است
در بخش سوم به دیدگاههایی كه شیعیان سایر فرقه های اسلامی قرآن و روایات نسبت به مسئله عصمت دارند اشاره شده است
دربخش چهارم آیاتی كه به ظاهر در عصمت پیامبران اشكال ایجاد میكند به طور نمونه بحث شده است

در پایان امیداوارم كه مجموعه گردآوری شده بتواند ما را در شناخت هر چه بیشتر پیامبران یاری رساند ضمنا از استاد گرامی جناب آقای علی مرادی كه من را در گردآوری این مجموعه تشویق و همكاری نموده اند صمیمانه تشكر و قدردانی می كنم .

عصمت پیامبران
مقدمه :
همانطور كه می دانیم در احكام دین تقلید جایز است اما در مورد اصول دین هر مسلمانی باید به تحقیق و بحث در رابطه با آن بپردازد كه درغیر اینصورت برایمان او به دنیش اشكار وارد می شود زیرا هر كس در اعتقاد به خدا و آخرت و حقانیت قرآن و پیامبر اسلام (ص) و امامت امامان و عادل بودن خود باید به تعیین برسد دومین اصل از اصول دین بحث نبوت است كه یكی از موضوعات ارائه شده در بحث نبوت اختصاصات پیامبران می باشد كه عصمت یكی از اختصاصات مهم پیامبران است و ما در این جزوه به بررسی آن می پردازیم .

بخش اول : مبانی عصمت پیامبران
معنا و مفهوم عصمت :
عصمت در لغت به معنای «نگه داشتن » و «خودداری كردن » میباشد و در نظر متكلمین ، اجتناب ازكارهایی است كه دین اسلام آنها را گناه ونافرمانی خداوند دانسته و انجام آن را ممنوع كرده است . البته عصم را نیز معصونیت خوانده اند و با توجه به این نكته ، چنین اتنابط میشود كه عصمت صرفا عدم وقوع و تحقق گناه و یا خطار از ناحیه یك شخص نیست ، بلكه مرا د اینست كه شخصی در شرایط لازم وزمینه مساعد برانجام گناه با عزم واردهای راسخ ازارتكاب به گناه و خطا خودداری نماید .

انسان معصوم نیز انسانی است كه همچون دیگران در شرایط و موقعیتهای مختلف قرار میگیرد و در محیط اجتماعی با فراز و نشیبهای گوناگون روبرو شده و با انسانهای دیگر روابط متاقابل داد، اما بهرحال در هر شرایطی هرگز گرفتار گناه و عصیان و همچننی دچار خطا و عصیان نمی گردد .
ضرورت عصمت در پیامبران
ضرورت عصمت در پیامیران را می توان ازدو دیدگاه مورد بررسی قرار داد :
الف : از دیدگاه عقل و فطرت انسانی

– كسی كه از طرف خدا فرستاده شده و می خواهد مردم را به سوی كمال و فضیلت سوق دهد در ابتدا ، خود باید دارای افكار صحیح و مفید و منطقی و صفات وخصلتهای مورد پذیرش عقل و نیز دارای اخلاق پسندیدها باشد كه این مطلب چیزی است كه نه شما عقل ومنطق آن را ضروری می داند ، بلكه فطرت انسان نیز آن را تائید میكند . همچنانكه خدا در قرآن در زمینه امر به معروف و نهی از منكر فرموده است : «ان اللهامر بالنهی بعد الشاهی » یعنی « خداوند فرمان داده كه نهی كنندگان او خود از كارهای زشت خودداری كند و سپس دیگران را از آن باز دارند .»

– از طرفی نیروی موثر و كوبنده و تنها سلام برنده پیغمبران همان مشاهده عمل بر طبق گفته و دیدن صداقتی است كه پیروان آنها احساس میكنند .
– همچنین ماعقیده داریم كه آفریدگار جهان دانا وحكیم است بنابراین چگونه امكان دارد كه فرد دانا و حكیم انسانی را به پیروی از فرد گنه كار و فاسد الاخلاق دعوت كند .
ب – استدلالات متكلمین اسلامی
– اگر پیغمبران مرتكب گناه شوند از نظر اسلام فاسق شناخته شده و شهادت آنان در امور دنیوی از اعتبار خواهد افتاد . بنابراین اینگونه افراد چگونه سخنان و شهادت آنان درباره امر معنوی و اخروی پذیرفته خواهد شد .

– اگر از آنان گناه صادر شود بدون تردید مشمول عذاب و لعن خداوند قرار خواهند گرفت .
«و من یعص الله و رسول و یتعدد حدوده یدخله نارا خالدا فیها و له عذاب مهین .»
یعنی «كسی كه نافرمانی خدا و رسولش كرده و از حدود اوخارج شود خداوند او را همواره در آتش نگه داشته و برآنها عذاب ننگ خواهد فرستاد .»
« و من یتعدد حدود الله فاولئك هم الظالمون »

یعنی «كسانیكه از حدود خداوند تجاوز كرده و نافرمانی كنند ستمگرند »
– اگر پیغمبران گناهكار باشند طبق آیات قرآن ستمگر نیز
هستند .
« لاینال عهد الظالمین »
یعنی «من رهبری خلق را بدست ستمگران نمی دهم .»

– قرآن از قول شیطان نقل می كند كه وی گفته :«لاغوینهم اجمعین الاعبادك منهم المخلصین .» یعنی «حتما من همه بندگانت را به بیراهه خواهم برد مگر آندسته ازبندگانت كه پاك و بی غش گشته باشند .» و بدون شك پیغمبران از آندسته از بندگان حقیقی و پاك پروردگارند و چین مطلبی را می توان از آیه دیگری كه خداوند درباره موسی بن عمران فرموده است استنباط كرد : انه مخلصا و كان رسولانیا » یعنی «او پاك و منزه و به پیغمبری برانگیخته گردیده بود »
زمان و دوران معصومیت پیامبران

در این زمینه سه نظریه وجود دارد :
الف – آغاز عصمت انبیا سن بلوغ آنهاست هر چند به مقام نبوت نائل نشده باشند.
ب – آغاز دوران عصمت زمان نبوت و بعثت است
ج – در برابرهمه گروههای فوق شیعه معتقد است كه پیامبران ومعصومین الهی ازابتدای ولایت تا انتهای حیات هرگز مرتكب هیچ یك از گناهان صغیره وكبیره ، خواه به طور عمدی وخواه بطور سهوی نمی گردد .

نیروی عصمت در پیامبران چگونه قابل توجیه است ؟
اگر نیروی عصمت از طرف خدا بر قلب پیامبران فرود می آمد در این صورت عصمت برای انبیاء افتخاری نیست عامل برتری بشمارنمی آید زیرا در اینصورت عصمت موهبتی است آسمانی كه خداوند آنرا در اختیار جمعی معین از خلق خویش قرار داده است . نیروی عصمت در انبیاء آن گونه نیست كه آنها را به پاكی مجبور ساخته و قدرت برانجام گناه را از آنها سلب نماید بلكه مقصود این است كه پیامبران با آنكه مانند همه مردم كاملا بر انجام گناه توانایی دارند ولی چون ازیك طرف از مقاصد گناه آگاهند و از سوی دیگر معرفت و شناخت آنها نسبت به عظمت و قدرت خداوند بسیار وسیع است تا آن حد كه براستی همواره خویشتن را در محضر او احساس می كنند . از این نظر با اراده اختیار خود دور گناه نرفته و از آلودگی بر كنارند با این احساس معنای عصمت انبیاء بر ترك گناه نیست بلكه آنها با اراده كامل ناپاكیها را ترك كرده و بگرد آنها نمی روند .

یكی دیگر از عوامل عصمت پیامبران ایمان و معرفت وسیعی است كه پیامبران نسبت به آفریدگار بزرگ جهان دارند و تنها عاملی است كه به آنان مصونیت كامل اخلاقی داده و آنها را از گناه بازداشته است تا آنجا كه می توان گفت آگاهی انبیاء از مفاسد گناه درعصمت آنان هیچگونه نقش را دار نبوده با این دلیل كه حتی در پیروان پاك وسرسخت پیامبران كسانی بوده و هم اكنون هتسند كه تنهابه خاطر ایمانی نیرومند كه به آفریدگار توانای جهان اعتقادی كه باصالت مكتب خداوند دارد كاملا عصمت یافته و در برابر بیشتر و یا همه گناهان مصونیت دارند بدون انكه از مفاسد آن گناهان زیان های آنها آگاهی داشته باشند .
بخش دوم : انواع عصمت

الف : عصمت پیغمبران از خطا و نسیان (عصمت علمی )
پیغمبران نه تنها از گناه و خطای عمدی معصوم و بدورند بلكه از خطار واشتباه و فراموشی نیز مصون و بدورند كه بطور كلی در سه قسمت متصور است :
اول : عصمت از خطا و نسیان در تبلیغ و بیان معارف و احكام و برنامه های الهی زیرا اگر آنان در بیان احكام خدا و تبلیغ اشتباه و فراموشی داشته باشند منافی هدایت و ارشاد جامعه بوده و موجب خنثی شدن هدفهای تربیتی شده و اعتماد جامعه را از آنان سلب میكند .

دوم : عصمت از اشتباه و خطا و فراموشی در انجام وظایف دینی مانند شك در شماره ركعتهای نماز و یا دراثر فراموشی نماز را بی طهارت خواندن . زیرا اگر چنین اشتباهاتی انجام دهند و در اثر فراموشی عملی را ترك كرده و یا كار نادرستی را انجام دهند از نفوذ آنان كاسته شده و اعتماد مردم از آنان سلب میگردد و روایاتی است و یا كار نادرستی را انجام دهند از نفوذ آنان كاسته شده و اعتماد مردم از آنان سلب می گردد كه با صراحت میگوید پیغمبران مورد تایید خدا و تحت مراقبت شدید فرشتگان الهی می باشند كه نمونهای از آنها را یادآوری می نمائیم .

1- امام صادق (ع) می فرماید «پیغمبران هممواره بوسیله روح القدس تائید می گردند و با كمك او رسالت را متحمل می شوند و روح القدس خواب نمی رود و غافل نمی شود وسرگرمی و اشتباه ندارد.»

2- امام هشتم حضرت امام رضا (ع) می فرماید « وقتی خداوند بنده ای را برای كارهای بندگان برگزید به او شرح صدر داده و چشمه های حكمت را در دل او قراداده و علوم خویش را به او الهای می كند كه او در جواب چیزی ناتوان نمی شود و از درستی منحرف نمی گردد . پس او معصوم و مورد تایید و توفیق و تحكیم خداست كه از خطا و لغزش و سهو مصون می باشد خداوند آنها را به چنین حالتی مخصوص گردانیده تا بر بندگانش حجت باشند وگواه بر مردم گردند واین فضل خداست كه بر هركس خواست عطا میكند وخدا دارای فضل بزرگ است .

3- عصمت پیغمبران از خطا و فراموشی در امور شخصی و عادی خود زیرا اگر چه اشتباه و فراموشی پیغمبران در امور شخصی و عادی خود مثل اینست كه چیزی را درجایی بگذارد و فراموش كند ویاكارخطا و اشتباهی در امور روزمره خود انجام دهد ممكن است در هدف آنان از نبوت و هدایت جامعه چندان زیان آور نباشد ولی تردیدی نیست كه سرزدن چنین اشتباه یا فراموشی از پیغمبران در انظار مردم نسبت به پیغمبر میكاهد و در انظار عمومی زیان اینگونه اشتباهات وفراموشی با اشتفاه و فراموشی در امر تبلیغ و بیان معارف فرقی ندارد.

ضرورت عصمت علمی
عصمت بطور كل و بخصوص درمورد وحی لازمه لاینفك بعثت و نبوت است كه این امر را میتوان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد:
– برهان عقلی : حكمت الهی و مقتضی آنست كه برنامه سعادت بشر از سوی خالق هستی تنظیم وتعیین شود چرا كه ابزار شناخت وقدرت ادراك انسان بسیار ضعیف و محدود است و نیز بایستی وسایطی در كار باشند كه این تعالیم را از طریق وحی دریافت داشته در اختیار بگذارند و همچنین مقتضای حكمت الهی اینست كه این وسائط یعنی پیامبران الهی بگونه ای باشند كه هرگز احتمال خطا و فراموشی در آنها وجود نداشته باشد . زیرا در غیراینصورت به حكمت خداوند خدشه وارد می شود .

– لازمه اطاعت كردن انسانها از خدا قبل از هر چیز تعیین كردن انها به آسمانی بودن و الهی بودن برنامه هایی است كه از سوی خدا صادر می شود واین خود مستلزم اینست كه آورنده پیام و ابلاغ تعالیم آسمانی كسی باشد كه بتواند به كالم او اعتماد كرد و سخننش را تماما بعنوان وحی الهی پذیرفت یعنی طوری باشد كه هرگز در گفتارش احتمال خطا ونسیان نرود.
عصمت پیغمبران از گناه وعصیان (عصمت عملی )

انبیاء باید معصوم و مصون از گناه و خطا باشند یعنی پیغمبری كه می خواهد مردم را براه راست هدایت كند و مقتدا و پیشوای امت باشد باید مرتكب حرامینشود و ترك واجبی نكند و هم مانند دیگر دانشمندان عملش بجهل امیخته نباشد.
در اینكه ایا پیغمبران و فرستادگان الهی باید از گناه بدور بوده و نباید نافرمانی حق كنند یا اینكه این مطلب در پغیمری معتبر نیست در بین متكلمین اسلامی «شیعه و سنی » پنج نظریه وجود دارد :

اول اینكه آنان میتوانند از روی عمد مرتكب گناه بزرگ «كبیره » و صغیره شدند و این نظریه بطائفه حسویه مسلمین نسبت داده شده است .
دوماینكه ارتكاب گناه بزرگ از روعی عمد برآنان جایز نیست و اماارتكاب گناه گوچك ار روی عمد برآنان جایز است بشرط اینكه ارتكاب آن موجب نفرت و انزجار افراد از روی نگردد والا اگر ارتكاب آن نفرت را برانگیزد ومنزجر كننده باشد جایز نیست واین نظریه از اكثر فرقه معتزله نقلشده است .
سوم اینكه ارتكاب هیچكدام از گناهان كبیره و صغیره برآنان از روی عمد جایز است كه از روی دلیل و اجتهای نظریه باطلی را برگزیده است و این قول از ابی علی جبائی نقل گردیده است .

چهارم اینكه ارتكاب گناه بدلیل نظریه و اجتهاد نیز برآنان جایز نیست ولی جایز است كه از روی سهو و نسیان مرتكب انجام آن گردند و این نظریه را اما م فخرالدین رازی از ابی اسحق ابراهیم نظامی نقل نموده و روی شخص آن را نیز تایید كرده است .
پنجم اینكه حتی از روی سهو و نسیان نیز نمی توانند گناه مرتكب شوند و این نظریه را شیعیان انتخاب كرده اند . از مطالب بالا چنین استنباط می شود كه برخی از نظریات فوق خیالات پوچی بیش نیست .

ضرورت عصمت عملی
در خصوص این امر نیز می توان دو دیگاه را در نظر گرفت :
– دلایل عقلی برای اثبات ادعاهای شیعه از نظر عقلی بصورت زیر استدلال شده است .
مهمترین و نخستین ویژگی انبیاء كه وظیفه آنهاساختن و پرورش انسانهایی والا و بندگانی شایسته در برابر خداوند است ، اینست كه خود او به آنچه توصیه میكند عمل نماید و بطور كلی بین قول و فعل او هماهنگی وتطابق لازم برقار باشد

. اینجاست كه ضرورتا بایستی انبیاء الهی با عنایت و اصرار خداوندی بگونه ای باشند كه خود نیز تماما با آنچه كه می گویند عمل نمایند و از تمامی گناهی و زشتیها پرهیز كنند چرا كه در غیر اینصورت هدف از بهشت ورسالت كه هدایت در رشد و اصلاح انسانهاست تحقق نخواهد یافت از سوی دیگر چنین می توان گفت اگر انبیاء الهی بر خوردار از عصمت نباشند نه تنها اثر تربیتی لازم تحقق نخواهد یافت بلكه اصولا موجب سلب اعتماد مردم از آنها و درنهایت شك در رسالت و نبوت آنها خواهد شد و این خود با حكمت خداوندی هرگز سازگاری ندارد .

دلایل نقلی : در زمینه اثبات این امر می توان به آیاتی از قرآن كریم استدلال نمود كه مادراینجا به بعضی از آنها اشاره میكنیم :
افمن یهدی الی الحق احق ان ینبع الخ یعنی آیا پس كسیكه بحق هدایت می كند سزاوارتر است كه پیروی شود یا آنكه بحق هدایت نمی كند نیازمند هدایت است اینآیه تصریح دارد كه هر كس جز به هدایت غیر نمی تواند هدایت یاب بشود شایسته پیروی نیست فقط شایسته پیروی كسانی هستند كه خود با تعالیم الهی و تایید غیبی در هدایتند و دیگران را نیز میتوانند بحق هدایت نمایند و گناهكار خودش گمراه است .

بنابراین لازم است مادیان براه راست و معصوم از گمراهی و گژروی یعنی گناه باشند . خداوند در سوره انعام آیه 82 می فرمایدكسانیكه ایمان آورده و ایمانشان را گناه نپوشانده باشند آنها دارای ایمنی بوده و همانا هدایت یا فته گانند پس شرط ایمنی از عذاب مشمول هدایت الهی شدن نداشتن معصیت است و ازآیه 84 همین سوره تا 89 چندین بار تكرار شده كه انبیاء با هدایت الهی هدایت یافته اند و سپس در آیه 90 خطاب به خاتم پیغمبران می فرمایند در آن كسانی هستند كه خدا هدایتشان كرده است پس بهدایت آنها اقتاد كن . همچنین آیات زیادی در این زمینه است كه به ضرورت عصمت از گناه و عصیان در پیامبران می پردازد عصمت نیست

اشكالات عصمت جبری
اگر عصمت جبری باشد در این صورت سه شكل پیش خواهد آمد .
1- اسنان دارای اختیار و آزادی در عمل است و پیامبران نیز انسان هستند پس با وجود عصمت جبری در سلسله موجوداتی نظیر ملائكه قرار میگیرند در نتیجه از قوه اراده و اختیار بی بهره اند .
2- چنین مقام و صفتی كمال بمشار نخواهد آمد زیرا كمال حقیقی انسان آنست كه با اختیار و انتخاب خود انسان تحقق یابد و عصمت جبری چنین نیست پس كمال برای انبیاء و اولیاء معصوم محسوب نمی شود

3- اگر معصومین در رفتار و كردار خود مجبور باشند بنابراین مسئله تكلیف و بدنبال آن ثواب و عقاب و بهشت و دوزخ در مورد آنان هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت چرا كه این امور همگی متفرع بر مختار بودن انسان می باشند و در مورد انسانهای غیر مختار مطرح نمی شود.

بخش سوم : عصمت از چند دیدگاه
عصمت انبیاء از نظر شیعه :عقیده شیعه بر طیقه دله عقاد و ایات قرآن و روایت در مورد عصمت پیغمبران این است كه از تمام گناهان كوچك و بزرگ در تمام عمراز كودكی تا پایان عمر پاك و معصوم اند وهیچ گناهی نه عمد و نه اشتباها وهیچ خطا واشتباهی از آنها سر نمی زند وفراموشی هم ندارند و این كاملترین عقیده و بهترین نظریه ای است كه درباره عصمت پیغمبران در میان مسلمین بوده و هست چون عقیده شیعه از امامان معصوم گرفته شده كه آنها هم از هم از رسول اكرم و مبدا وحی گرفته اند .

عقاید و نظریات سایر فرقه هایاسلامی در عصمت انبیاء
مسلما خالص ترین و صحیح ترین عقیده در مورد عصمت انبیاء وعقیده شیعه است اما درباره عصمت پیغمبران بسیاری از فرق اسلامی عقاید ونظریاتی اظهار داشته اند كه خالی از اشكال و نقطه ضعف نیست .
1- حشویه : فرقداری از مسلمین اند كه می گویند پیغمبران قبل ازنبوت گناهان كبیره می كردهاند
2- برخی ازآنان معتقدند كه پیغمبران در حال نبوت هم گناه كبیره میكردند یا فقط گناهانیكه مانند دروغ مربوط به شریعت آنان باشد نمی كرده اند معتقدند كه در هرحال گناهان صغیره می كرده اند .

3- بعضی دیگر گفته اند كه پیغمبران در همه حال همه جور گناه میكردهاند (مثل مدرم عادی )
4- عده ای دیگر معتقدند كه پیغمبران گناهان كبیره میكرده اند ولی مخفی بنابراین در آشكارا گناهان كبیره نمیكرده اند . پس مطلقا گناه صغیره می كرده اند
5- معتزله : آنان میگویند پیغمبران گناه كبیره و صغیره كه موجب خفت نباشد می كردهاند چه قبل از نبوت و جه بعد از نبود و فقط گناهانیكه در جامعه زندگی داشته باشد و سبب خفت گردد انجام
نمی داده اند .

6- جمعی نیز گفته اند پیغمبران به قصد وعمد گناه نمی كرده اند ولی اشتباها گناه میكرده اند .
7- بعضی دیگر می گویند پیغمبران چه گناهان صغیره و چه گناهان گبیره چه عمدا و چه سهوا انجام می داده اند .
با كمی دقت متوجه خواهیم شد كه این پندارها جز عدم شناخت پیغمبران الهی و به بازی گرفتن حیثیت رسالت ونبوت چیزی نیست و از این افكار رسواتر چیزهای زشتی است كه یهود ونصاری نیز طبق آنچه در تورات و انجیل فعلی است درباره پیغمبران اظهار داشته اند تورات به حضرت لوط و داود و سلیمان اعمالی نسبت داده اند كه به هیچ شخص با ایمانی نمی شود نسبت داد در انجیل نسبت حرام زادگی به عیسی داده و معجزه او را ثواب كردن اب معرفی كرده و نسبت شراب خواری به آن حضرت داده اند .

عصمت از دیدگاه روایات
در مورد معصوم بودن پیغمبران روایات فراوانی رسده كه مرحوم مجلسی رضوان الله علیه در جلد 5 ابحارالانوار طبق قدیم میگوید اخبار و روایات در عصمت انبیاء بحد تواتر رسیده است یعنی بقدری زیاد است كه هرگز قابل انكار نیست اكنون به ذكر چند نمونه روایت می پردازیم .
1- امام صادق (ع) فرمود پیغمبران بوسیله روح القدس كمك می گیرند آنان در پرتو كمكهای او نبوت را محل كرده و پیغمبران در سایه نگهبانی روح القدس می باشند كه نمی خوابند واز چیزی غافل نمی شوند و سرگرم نشده واشتباه نمی كنند او در نتیجه پیغمبران هم غفت و سهو اشتباه ندارند .

2- امام هشتم در لزوم عصمت امام میفرماید : او معصوم و مورد تایید و توفیق و كمك خدا است كه از لغزش واشتباه و گناه در امان است اگر چه این روایت در عصمت امام است ولی از آنجا كه مقام نبوت بالاتر از مقام امام است و او را واسطه وحی الهی است وقتیكه امام الازم است معصوم باشد پس پیغمبر بطریق اولی باید ازگناه واشتباه پاك و معصوم باشد و در صورتیكه امام كه جانشین پیغمبر است بطور حتم مورد توفیق وتایید خدااست مسلما پیغمبر بیشتر مورد توفیق و كمك خداوند خواهد بود .

3- ابوبصیر ازامام صادق توضیح آیه 52 سوره شورا را پرسش می كند كه خداوند میفرماید : ما همچنین وحی كردیم بتوروحی از طرف خوش كه قبلا نمیدانستی كه گناه وایمان چیست امام صادق فرموده خلقی است كه خدا آفریده كه ازجبرئیل ومیكائیل بزگتر است كه با پیغمبر اكرم (ص) بوده اورا آگاهی میكرده و حكم مینموده و با امامان بعد از او هم هست .»
و روایت دیگر نزدیك به همین عبارت در اصول كافی نقل شده كه از ذكر آن خودداری میگردد .

عصمت انبیاء از نظر قرآن : در قرآن به آیات زیادی برخورد میكنیم كه با صراحت پاكی و عصمت پیغمبران را بیان داشته كه ترجمه چند نمونه از آنها را یاد آوری می نمایم .

1- ای محمد(ص) یاد كن از بندگان تا ابراهیم واسحق و یعقوب كه صاحب قدرت وبصیرت بودند براستی آنان را بخصلیتی كه یاد آخرت باشد خالص گردانیم و همان ایشان نزد مااز برگزیدگان نیكان میباشند ووقتی انان از برگزیدگان نیكان باشند حتما معصوم خواهند بود و بطور كلی هر كجا در قرآن نامی از یكی از پیغمبران برده شده بخوبی وتمیجید از آن یاد شده است .
2- ای كسانیكه ایمان را به تقوی داشته باشید و با صادقین باشید
می گویند صادقین كسانی هستند كه در دین خدا ازنظر نیت و سخن و عمل درست باشند واین در صورتی است كه معصوم بوده باشند و هیچ گونه نقص و نقطه ضعفی نداشته باشند پس با برچنین معصومانی باشند كه امر به بودن با آنها می شود .
3- آنچه پیغمبر دستور می دهد عمل كرده و از چیزیكه منع میكند خودداری كنید

پس پیغمبر باید معصوم باشد كه هر چه می گوید یا منع می نماید بدون كم و زیاد درست باشد
4- از خدا و پیغمبر و صاحبان ولایت اطاعت كنید
5- هر گاه پیغمبر تصمیمی درباره مرد یا زن با ایمان گرفتند آنان در كار خود هیچگونه اختیاری از خود ندارند و كسی كه نافرمانی خدا و رسول كند براستی در گمراهی آشكاری افتاده است
از آنجائیكه اطاعت از پیغمبر را در ردیف اطاعت خدا دانسته و بدون چون و چرا واجب الاقاعده معرفی می كند معلوم میشود كه پیغمبر معصوم بوده كه هیچ خطا و گناهی ندارد .

6- پیغمبر از روی دلخواه سخنی نمی گوید وحی خدا است كه به او شده است
راز عصمت پیامبران
پیامبران با وجود داشتن اختیار خود مرتكب گناهنمی شوند و هیچگونه جبری نیز دركار نبوده است . منظور از جبر در اینجا اینست كه نه بهوسیله ماموری غیبی كنترل می شوند و نهسرشت وجودیش چنین است . بنابراین برتری پیامبران بر مردم عادیاینست كه با وجود داشتن اختیارمرتكب گناه نمی شوند .
اختیار و الطاف ویژه


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مدلي براي استخراج ماشيني زون عروضي شعر فارسي با استفاده از روشهاي پردازش گفتار تحت pdf دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مدلي براي استخراج ماشيني زون عروضي شعر فارسي با استفاده از روشهاي پردازش گفتار تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله مدلي براي استخراج ماشيني زون عروضي شعر فارسي با استفاده از روشهاي پردازش گفتار تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مدلي براي استخراج ماشيني زون عروضي شعر فارسي با استفاده از روشهاي پردازش گفتار تحت pdf :

سال انتشار: 1380

محل انتشار: چهارمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: 8

چکیده:

دراین مقاله روشی برای تشخیص موزونبودن یک عبارت از لحاظ گفتاری و همچنین تشخیص ماشینی وزن عروضی آن ارائه شده است رویکردذکر شده دراین مقاله برمبنای پردازش گفتار استوار گردیده و سعی شده است که مدلی الگوریتمیک و قابل پیاده سازی روی کامپیوتر برای استخراج وزن شعر فارسی ارائه شود نتایج به دست آمده از آزمایش روی 200 مصرع شعر خوانده شده توسط 5 فرد مختلف نشان میدهد که این الگوریتم در 80% موارد صحیح عمل می کند.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله اثر تحريکات لرزه اي بر آسيب پذيري تونلها در عمقهاي متفاوت تحت pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله اثر تحريکات لرزه اي بر آسيب پذيري تونلها در عمقهاي متفاوت تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله اثر تحريکات لرزه اي بر آسيب پذيري تونلها در عمقهاي متفاوت تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله اثر تحريکات لرزه اي بر آسيب پذيري تونلها در عمقهاي متفاوت تحت pdf :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: 7

چکیده:

در مقاله حاضر با استفاده ازنرم افزار اجزای محدود و با درنظر گرفتن رفتار الاستیک خطی برای مصالح، رفتارتونلها در برابر زلزله برریس شده است. در ابتدا اثر عمق زمین بر پاسخ لرزهای مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس آن ضرایب تحریکات لرزه ای در عمق زمین به دست آورده شده است. سپس تاثیر زلزله روی تونل با توجه به عمق قرارگیری آن بررسی شده است. نتیجه این تحقیق نشان میدهد تونلهایی که در اعماق کم (m50<عمق) واقعند در برابر زلزله آسیب پذیرتر از تونلهای واقع در اعماق بیشتر هستند.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 22 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : علی | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود Estimating the Loading Pattern Factor of Modal Pushover Analysis (MPA) for Integrated Bridges Using IDA Responses تحت pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود Estimating the Loading Pattern Factor of Modal Pushover Analysis (MPA) for Integrated Bridges Using IDA Responses تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود Estimating the Loading Pattern Factor of Modal Pushover Analysis (MPA) for Integrated Bridges Using IDA Responses تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود Estimating the Loading Pattern Factor of Modal Pushover Analysis (MPA) for Integrated Bridges Using IDA Responses تحت pdf :


نام کنفرانس یا همایش : کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات : 7

چکیده مقاله:

In this paper, a new applied relationship is introduced for the analysis of integrated bridges where no expansion joint is embedded on the deck. It can be used to investigate the seismic behavior and actual performance of integrated bridges under earthquake force and, in spite of its simplicity, its accuracy is acceptable. In fact, this relationship can be considered a combination of incremental dynamic analysis and modal pushover analysis, benefiting from the advantages of both approaches, i.e. an appropriate loading pattern factor of Modal Pushover Analysis can be obtained by using Incremental Dynamic approach. To this end, the average acceleration - displacement and average acceleration - shear base of 120 earthquake records applied on the bridge are calculated and then the obtained incremental dynamic curve is plotted in the coordinates of displacement and shear base. For the obtained modal pushover curve, the sum of the first three SRSS modes is selected. The literature shows no record of the study conducted on the comparison of the two curves. In this paper, the aforementioned comparison was made using Incremental Dynamic Approach through examining six regular and irregular integrated bridges and applying 120 earthquake records in 10 acceleration levels. It was observed that the accuracy of the proposed relationship in predicting the bridge displacements and shear forces of columns' piers was high and the calculation output showed negligible differences with dynamic analysis results. In this paper the soil-structure interaction is ignored


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تأثير متعادل مصرف کود بر کاهش ميزان اسيد فيتيک دانه، آرد و سبوس گندم براي ارتقاي سلامتي جامعه تحت pdf دارای 2 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تأثير متعادل مصرف کود بر کاهش ميزان اسيد فيتيک دانه، آرد و سبوس گندم براي ارتقاي سلامتي جامعه تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله تأثير متعادل مصرف کود بر کاهش ميزان اسيد فيتيک دانه، آرد و سبوس گندم براي ارتقاي سلامتي جامعه تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تأثير متعادل مصرف کود بر کاهش ميزان اسيد فيتيک دانه، آرد و سبوس گندم براي ارتقاي سلامتي جامعه تحت pdf :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: همایش خاک، محیط زیست و توسعه پایدار

تعداد صفحات: 2

چکیده:

کودهای شیمیایی یکی از نهادههای مهم کشاورزی محسوب می شوند که در صورت استفاده بی رویه و نامتعادل علاوه بر ایجاد آلودگیهای زیست محیطی می توانند موجب افت کیفیت محصولات کشاورزی شده و سلامتی افراد جامعه را به خطر اندازند. متأسفانه در دهه های اخیر مصرف بی رویه کودهای فسفری در کشور ما صورت گرفته که یکی از مشکلات بوجود آمده افزایش میزان اسید فیتیک در دانه و آرد گندم و نان مصرفی افراد جامعه است. اسید فیتیک یا اینوزیتول هگزافسفات (C6H18O24P 6) فرم ذخیرهای فسفرآلی در دانه است و 75 درصد فسفر کل را تشکیل می دهد با افزایش میزان اسید فیتیک و ترکیب آن با عناصر مغذی رژیم غذایی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، روی، منگنز و ; جذب این عناصر در بدن صورت نمی گیرد و در نتیجه آنها بدون استفاده فیزیولوژیکی از بدن خارج می شوند . در نتیجه با کمبود این عناصر در انسان سلامتی او به خطر خواهد افتاد. رابوی و همکاران ( 5) گزارش دادند که مقدار اسید فیتیک دانه همبستگی مثبت و معنی داری با فسفر کل دانه دارد و ساده ترین راه جهت کاهش اسید فیتیک کاهش مقدار فسفر کل است که روشی نامناسب است و هدف باید کاهش آن بخش از فسفر کل باشد که به فرم اسید فیتیک در میآید. برای ارزیابی کیفیت دانه گندم از نظر میزان اسید فیتیک از پارامتر اسید فیتیک به روی(PA/Zn) استفاده می شود. اردال و همکاران ( 2) حدبحرانی این نسبت را 25 گزارش نمودند ولی گیبسون( 4) حد بحرانی 12 را گزارش کرده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO)طبقه بندی زیر را پیشنهاد نموده است ( 6). اگر نسبتPA/Znدر جیره غذایی کمتر از 5 باشد 55-50 5 درصد روی موجود توسط انسان جذب می شود و اگر این نسبت 15-5 باشد 35-30 30 درصد روی و اگر بیش از 15 باشد کمتر از 15 درصد روی موجود در غذا جذب می شود. با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سطوح مختلف کود فسفر و روی بر میزان اسید فیتیک دانه و آرد گندم اجرا شد.


برای دریافت اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,